Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dubbelbokföring och korrigering?

Hej

Jag kan inte bokföring utan jobbat med detta ideellt för en förening. Behöver verkligen hjälp så det blir rätt. Ge mig gärna steg för steg som om ni skrev till ett barn/mormor. Tack på förhand.

Jag hade en manuell verifikation i oktober (verifikation 1 på 3000 kr) som INTE var kopplad till ett kvitto som redan var inskannad.  

Idag ville jag testa att klistra in kontoutdrag då min bank ännu inte har koppling till visma. Testade oktober och den kände igen ett belopp mot det inskannade kvittot. Jag tyckte det var smart att koppla de och trodde det skulle koppas till den redan bokförda verifikationen nr1 men den skapade en ny verifikation nr2 på 3000 kr.

Jag fick lite panik och skulle korrigera detta och tryckte korrigera och fattade inte att den förbereder siffrorna åt mig (tror jag) och trodde det var verifikation2 jag arbetade med och la in motsatta kostnader. Men då skapades en verifikation nr 3 på beloppet 6000 kr. Jag förstår inte vad jag egentligen gjort, kan man inte bara ta bort dessa rader? Det är så pinsamt med massa rättelser och nu vet jag inte vad som är rätt att göra heller. Hjälp!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej

det är inte helt enkelt med bokföring 😉

Mitt förslag är att du tittar i huvudboken på vilka saldon det blivit på ditt bankkonto. Verifikation 3 "ser ut" att vara på 6000 men det är nog bara omslutningen, summeringen av debetposter och kreditposter om det är som du skriver att du bokförde motsatta poster. Då är effekten av nummer 2 noll på dina konton. 

Däremot är det ju dubbelt av ver 1 och 2. Gör så att du ångrar matchningen av bankhändelsen, som blev ver 2. Då kommer ytterligare en ver 4 att skapas som vänder nummer 2 och endast nr 1 påverkar bokföringen. 

Därefter raderar du bankhändelsen -3000 genom att klicka på papperskorgen till höger om beloppet. 

Det går inte att ta bort bokförda verifikationer. Så efter dessa justeringar ska du titta på kostnadskontot och bankkontot i huvudboken och kontrollera att saldona enbart omfattar 1 gång denna betalning. 

Lycka till! 

Tänk också på att många verifikationer, men inte alla, kan redigeras om man t ex valt fel konto. När du har en matchning från Bankhändelser går detta däremot inte men däremot på manuella verifikationer.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, tror att det är fixa nu, som tur såg jag att det som hade bokförts i v3 hade råkats hamna på två olika konton i samma grupp så det är fixat oxå. Tack för hjälpen.