- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Dubbla verifikationer på Swish betalningar
Hej
Jag har 4 frågor och hoppas att ni kan hjälp mig med det.
Jag har råkat bokföra Swish betalningar som jag fått via banken (1930) utan att matcha mot fordran (1580) Dagsförsäljning . Eftersom jag också får varifikationer direkt från Zettle ser det ut som att jag har fått betalt två gånger om man tittar på resultaträkningen. Det är en direktbetalning mot mitt företagskonto (1930) och jag behöver redigera/matcha det på något sätt.
Jag bokför Swish-inbetalningen som en övrig insättning och väljer sedan egen kontering direkt under Kassa -och bankhändelser. Jag antar att jag får matcha 1580 kredit mot 1930 Debet.
1- Vad är det rätta sättet för att bokföra Swish betalningar?
Swish har ibland avgifter som måste redovisas.
Vänligen se bild!
2- Hur ska jag hantera dubbletten som redan skapats ?
3- Kan jag skapa korrigeringsverifikation på den som skapats av iZettle som heter Dagsförsäljning?
Jag undrar också moms som jag måste betala till Skatteverket för 2024.
Mitt företag har ingen vinst under 2024 men enligt programmet(moms-rapport) har jag mer utgående moms än ingånde moms. Ett probelm kan vara att jag har dubbla verifikationer på Swish betalningar som jag får via Zettle men finns det annat som jag kan kontrollera.
4- Finns det ett bra sätt att kontrollera detta?
Ursäkta för så många frågor.
Tacksam för alla svar.
Glad påsk.
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är inte den automatiskt skapade verifiaktionen som är fel utan den egna konteringen.
Den skall bokföras på följande sätt>
1930 Debet 6 000
1580 Kredit 6 000
/Joachim