Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

E-handel mellan Kina och USA

Hej, 

Jag har en del allmänna funderingar gällande E-handel och uppskattar verkligen att få svar på de.
 
Om en person vill syssla med att köpa olika slags grejer från Kina och sälja de till USA (via Amazon).
Grejerna ska levereras direkt från Kina till USA, utan att hamna i Sverige på något sätt.
Utbetalningar vid köptillfälle och inbetalningar vid försäljningen ska ske via ett bankkonto i USA.
 
Måste man registrera ett svensk bolag med tanken på att personen bor i Sverige?
Ska eventuellt moms redovisas här i Sverige eller i USA?
Ska inkomsten registreras och beskattas här eller i USA?   
 
Tack på förhand 😊
1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för mer vägledning kring huruvida moms skall redovisas och vilket land som inkomsten skall beskattas i så du får ett sådant korrekt svar som möjligt baserat på din situation. Hur beskattningen samt moms hanteras beror på vad företagets fasta etableringsställe är, Här hittade jag en vägledning hos Skatteverket som förklarar lite kring detta samt relationen till hanteringen av momsen som kanske kan vara till hjälp. 

 

Det låter lite som att det kan bli som dropshipping i och med att personen bor i Sverige, men lagret är i Kina och varorna säljs via USA men det kan säkert Skatteverket räta ut för dig.

Ha det fint! 🙂

 

Josefine