Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lojo2024
MEDLEM

EGET KAPITAL

Hej

Har en fråga angående eget kapital i en ideell förening.

Säg att vi började men 200.000 kr på löpande bankkonot

samt ett sparkonto med 600.000 kr de bokfördes som

Debet 1940   200.000 kr   Kredit eget kapital

Debet 1941  600.000 kr     Kredit eget kapital

Under året har de 600.000 kr förts över till 1940 (löpande kontot) från 1941

Hur påverkas det egna kapitalet då?

Vi har även bokat in lagkassor i balansräkningen och då har det egna kapitalet minskat med 50.000 kr

men uppbokat på 2860 Lagkassor är det rätt bokat?

/Lottjo

16 SVAR 16
Joachim E
MODERATOR

Hej

En överöring mellan bankkonton påverkar inte eget kapital alls. Det är bara en flytt av pengar mellan olika bankkonton.

1940 och 1941 är inte kontot för eget kapital utan bokföringskonton för olika bankkonton.

Eget kapital ligger under konto 2060 - 2069.

Det är korrekt att om man skall öronmärka pengar för lagkassor så skall det egna kapitalet minskas och flyttas till t e x konto 2860 och det bör ligga under rubriken ändamålsbestämda medel.

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Lotta Johansson <lcr.ekonomi@gmail.com>  
10:16 (för 2 minuter sedan)

till Visma

Hej och tack för svar!

Då ska man inte röra Egna kapitalet förrän vid bokslutet då?
Vår förening råkade ut för förskingring på ca 300.000 kr och vi har fått tips om att man kan lägga det på balansräkningen
och inte som det ligger nu som en kostnad, hur gör man med sånt? Vi fick börja om bokslutet från 0 och med de medel
som fanns vid årets början då förskingring även pågått året innan (under polisutredning) men nu vill vi ju göra ett
korrekt bokslut 250430.

Hej

man gör inget specifikt med eget kapital om man inte skall avsätta pengar till exempelvis en underhålls fond eller liknande Det man kan göra i bokslutet är att samla tidigare års resultat t ex på exempelvis konto 2067 balanserad vinst/förlust samt bokföra upp årets resultat som är en del av det egna kapitalet.

/Joachim

Jag fortsätter på ämnet lagkassor.

Lagkassorna ligger på konto 2860

Inkomster bokförs ex. så här   debet försäljningskonto  kredit 2860 från föreningen

men hur bokför man kostnaderna för ex domare, funktionärer som skall dras från lagkassan?

Vi bokför domarkostnader på 7xxx konto men det kontot kan vi inte dra av ifrån då 

den summan stäms av med det som ska skickas in på arbetsgivardeklarationen, vilket motkonto till 2860

ska man använda då?

Gör vi rätt som drar av från försäljningskontot 3xxx för lagets kvot som skall till lagkassan? 

Dessa lagkassor är så krångliga men till hösten börjar vi med digitala lagkassan då tror jag de flesta

bekymmer försvinner då det bokförs automatiskt.

Hoppas ni förstår hur jag tänker 🙂

Hej

Det måste först betalas ut till t ex en domare och det gör ni från bankkontot så då bokförs först betalningen på detta sätt.

1930 Bank kredit
4-5-6XXX Domarkostnader Debet

Sedan får det tas från lagkassan och motkonteras eget kapital

2860 Debet
2067 Kredit

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Tack för svar!

Förstår inte riktigt varför man lägger det på Eget kapital, kan du förklara så jag kan förklara vidare 😊

Men det är bara kostnader man bokför så om jag förstår rätt ?

Hej

Då lagkassorna inet har ett eget bankkonto så måste allt intäkt och kostnadsföras via föreningens vanliga bankkonto först.
Detta påverkar resultatet i föreningen som är en del av eget kapital. Därför tar man det från föreningens egna kapital och läggs på respektive lagkassa.

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Tack för svar!

Så tex en del av försäljningen av ex toabalar som går till lagkassan borde jag bokföra såhär:

Vi har ett avräkningskonto 1660 vid försäljning av bingolotter, toabalar mm där inkomster-utgifter bokförs sedan på 3xxx konto

Där ska en del avsättas till lagkassorna och då har vi bokfört

2860 Lagkassa  Kredit

3xxx försäljning Debet

Då minskar ju försäljningskontot men om jag förstår dig rätt ska det bokas mot egna kapitalet istället?

Om jag gör en omföring så här blir det rätt då?

3xxx Försäljning kredit

2061 Eget kapital debet

Då blir ju resultatet något helt annat vilket borde ju vara rätt men egna kapitalet minskar.

Så inkomster och utgifter på lagkontona ska överenstämma med inkomster och utgifter på egna kapitalet

Har jag förstått rätt då?

Mvh

Lottjo

Hej

Jag förmodar att ni använder avräkningskontot 1660 på detta sätt.

När pengarna kommer in på banken så bokörs insättningen mot 1660

1930 Debet 1660 kredit?

Om detta stämmer så måste det sedan bokföras på detta sätt för att får det rätt

1960 Debet 
3xxx Kredit
2860 Kredit
2061/2067 Debet

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Tack för svar!

Då ska ju förändringen på aktiekapitalet vara lika stor som på lagkassans konto om jag förstår rätt?

/Lottjo

Hej

Inte aktiekapitalet men det egna kapitalet. Lagkassornas konton är bara till för att visa hur mycket kapital som tillhör respektive lag så det är ändamålsbestämda medel kan man säga vilket är en del av det egna kapitalet även fast det visas under en annan rubrik.

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

😊jag menade eget kapital, ok då börjar jag förstå tror jag. Håller på att sammanställa alla lagkassor så jag hoppas alla blir nöjda.

/Lottjo

Lojo2024
MEDLEM

När man betalar ut pengar från lagkassan, räcker det då att bokföra på

1930 Kredit  bank

2860 Debet  lagkassa

Hej

Det blir en liknande hantering som när ni tar emot pengar dvs att det justeras mot eget kapital men åt andra hållet.

Dvs först bokförs betalningen mot vad det är för kostnad.

1930 Kredit
4000 Debet Tex

Sedan justeras lagkassan ner på detta sättet

2860 Debet
2067 Kredit

Otroligt krångligt att hantera lagkassor när man inte har egna bankkonton.

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Men kostnaden bokförs ju när vi betalat för den?

Hur bokför man när laget tar ut pengarna från lagkassan?

Kan väl inte bokföra kostnad igen? Eller jag kanske är helt ute och cyklar nu 😥

Hej

Ett rent kontantuttag ur lagkassan utan att betala något ser ut på detta sätt

194X Bank kredit
1910 Kassa Debet
2860 Debet
2067 Kredit

Så blir samma sak men utan kostad den måste bokföras upp senare när de spenderat pengarna.

Så fort något sker med lagkassan så måste 2860 och 2067 justeras. Det blir med andra ord alltid 4 rader som måste bokföras när lagkassan används.
Är som jag skrev krångligare att hantera en lagkassa om de inte har ett eget bankkonto.

/Joachim