Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga om en fraktfaktura från ett annat EU-land

Tack på förhand för alla svar. Jag har en faktura från ett logistikföretag i Tyskland. Detta företag transporterade våra varor från Kina till Tyskland. På fakturan anges tjänsten och importen till Tyskland samt importskatten. Vi får tillbaka importskatten från det tyska skatteverket. Ändå - Hur redovisas ett transportföretags gränsöverskridande tjänster? Används omvänd skattskyldighet också här? Vår tidigare revisor har inte återbetalat dessa konton och jag undrar nu om han gjorde ett misstag.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Om det blir omvänd skattskyldighet på själva tjänsten som transportföretaget gör beror på underlaget du fått från dem, men rimligtvis så bör det vara det om du angett ditt VAT-nummer till dem. Själva importmomsen kan du bokföra mot ett 69XX konto, tex 6998 Utländsk moms. Om/när du får tillbaka den importmomsen som transportföretaget tagit ut på din faktura så bokför du återbetalningen mot samma konto. Man kan även använda ett temporärt skuldkonto beroende på hur lång tid återbetalningen från den tyska Skatteverket tar. Tullavgifter och liknande kan du bokföra mot ett 57XX konto. 

Det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta skall redovisas som ett inköp utanför EU, i och med att transportföretaget har hanterat förtullningen i deras land. Jag vet att det kan vara så att man ändå skall redovisa det som en vanlig import och basera importvärdet på inköpsvärde plus det transportföretaget tagit ut i momsrapporten samt fiktiva momsen. I och med att du får tillbaka den tyska importmomsen så låter det rimligt att du skall redovisa importen till Sveriges Skatteverk som ett inköp utanför EU med fiktiv moms. 

Lite oklar över vad du menar med att han inte har återbetalat dessa konton, hur menar du då? 

Ha det fint!

Josefine