Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Eu momskoder

Hej

Vid inköp av bil eller annan inventarier så kan man ju kopiera vanliga 1240 kontot och skapa ett annat 12xx med EU moms. På så sätt skapar jag ex ett 1241 konto med rätt momskod och kan bokföra på ett följande sätt:

1930k
1241d
2614/2645 

Detta har jag förstått men jag såg att man bokför annorlunda ibland och man kopierar inte kontot. Och använder kontona 4545 och 4549. Min fråga är varför gör man så?
Exempel:

1930k
4545d
4549k
1240d
2614
2645

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Varför man använder dessa konton är främst för när man har inköp som skall kostnadsföras direkt, så att man i resultatrapporten lättare kan se vilka inköp inom och utanför EU man haft, samt att få det korrekt med momskoder. Det går dock utmärkt att använda 1241 så som du beskriver, dvs kopiera och välja momskoder själv så att man kan använda det kontot vid inköp inom och utanför EU. Tänk dock på att när det gäller inköp utanför EU så bokför man inte upp den fiktiva momsen förrän man fått det statistiska tullvärdet, vilket man kan få från tullverket. Så själva inköpet bokförs mot valfritt konto, utan fiktiv moms.

Så de konton du angivit i ditt andra exempel är kostnadskonton man använder vid inköp utanför EU, där man inte hanterar fiktiva momsen förrän när man får reda på det statistiska tullvärdet. Då bokför man mot tex dessa konton nedan:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

Detta är för att beskattningsunderlaget inte är inköpet, utan det är även andra avgifter som tillkommit vid importen och man kan därför inte veta det faktiska värdet förrän varan är importerad. Du kan läsa mer om inköp inom och utanför EU här. Så de 45XX kontona är för inköp utanför EU, inte inom EU och är två motkonton som används för att beräkna och bokföra fiktiva momsen och skall alltså inte påverka resultatet i och med att det är i debet och kredit.

Ha det fint!

/ Josefine