Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pituca
MEDLEM

Factoring återdebiterad faktura

Hej, 

Om man säljer alla sina fakturor till ett factoringföretag som sedan skickar avräkningsnota så att man bokar upp differensen som är mellan fakturornas ursprungliga belopp ocj det som sätts in på bank. Bank bokas mot ing moms och factoring avgifter. Samtidigt som detta sker prickas fakturorna som man erhållit pengar för i reskontran. 
 Om en nota sedan kommer med ett antal återdebiterade fakturor med lite regressränta. Dvs summan på återdebiterade dras av från en annan avräkningsnota. Ska man kreditera dessa fakturor i reskontran ? Eller hur blir det..  tacksam för svar 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Fakturorna ska inte krediteras, kunden ska ju fortsatt betala fakturan. Avgifterna som blir ska bokas som factoringavgifter.

Factoringbolaget ska ju fortsätta att kräva in pengarna, men eftersom fakturan är "för gammal" för att belånas så ligger den inte med i den "klumpen" längre.

Du ska nog försöka söka efter bra instruktioner för hur hanteringen av belånade fakturor ska göras. Tror att det blir väldigt fel om du prickar av fakturorna som betalade när du får pengar från factoringbolaget. Dessa ska nog läggas på ett skuldkonto. Kundinbetalningarna (som görs till factoringbolaget) tar du ut specifikationer på löpande och bockar av dessa när kunden har betalat. Bokar betalningen i kundreskontran, men istället för motkonto 1930 använder du det skuldkonto/avräkningskontot du har mot factoringbolaget. Månadsvis tar du ut underlag på vad du har betalat för avgifter och bokför dessa som kostnad.

 

Nu var det länge sedan jag jobbade med kundfakturor som gått till factoringbolag, så ovan är en väldigt grov översikt för hur det går till. Förhoppningsvis så kan du hitta en bra instruktion någonstans hos Visma eller ditt factoringbolag.

 

//Carina

Pituca
MEDLEM

Tack så mycket för svar Carina! Då förstår jag lite bättre.