Hej,
Jag har en enskild firma och jag har nyligen fått ett uppdrag där jag ska köra någon annans lastmaskin och jag kan behöva betala bränsle själv innan ett tankkort fixas. Hur gör jag detta så att jag sedan kan lägga till den kostnaden på fakturan som jag skickar för arbetet? Ska jag betala med företagskortet och bokföra det som en kostnad för företaget? Hur lägger jag sedan över det på en faktura? Räknas det som reseersättning, och hur bokför jag det i så fall?
Enligt skatteverket ska man alltid ta ut samma moms för reseersättningen som för arbetet, vilket i mitt fall blir 25%.
Hej
Du kan betala bränslet med företagskortet då det gäller en ren arbetskostnad bokför detta på konto 5611 drivmedel och 2641 ingående moms.
När du sedan fakturerar kunden så lägger du upp en artikel för det under Försäljning > Artiklar på detta sätt.
Sedan använder du artikeln på en egen rad på själva kundfakturan sedan. Skriv antal 1 och lägg in hela det betalda beloppet.
/Joachim
Tack för svar Joachim!
Bränslet som jag behöver betala själv är ju till själva lastmaskinen, ska det ändå bokföras på konto ”5611 - Drivmedel för personbilar”? Eller bör jag använda konto ”5640 - Kostnader för arbetsmaskiner”?
Hej
Spelar inte så stor roll vilket av kontona du använder men kör du på konto 5640 för att göra det mer tydligt vad pengarna använts till.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.