Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fakturera försäljning vidare

Hej! 

Jag och min samarbetspartner säljer digitala tjänster/produkter som vi har tillverkat till utlandet. Vi har varsin enskild firma och försäljningen går till så att ett företag i Irland säljer våra produkter i sin webbshop under en viss period, kampanj, och när den avslutats fakturerar en av oss det irländska företaget med omvänd skattskyldighet osv. Inget konstigt. Problemet är att det är bara en av oss som kan fakturera Irland, sen måste vi fakturera varandra för att dela summan 50/50 mellan oss. Och här undrar vi hur vi gör? Ska/kan jag fakturera honom utan moms? Eller måste jag lägga på moms på min del pga att vi båda befinner oss i Sverige? Jag ser det ju som nån form av vidarebefodran av inkomst, med omvänd skattskyldighet osv från början. Och då känns det ju som att det blir fel om en av oss ska betala moms, bara för att vi ska kunna dela på det? Om vi inte hade delat så hade det ju liksom inte tillkommit nån moms? Tänker vi helt fel? Hur ska vi fakturera och bokföra? 

Tack på förhand! 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Detta låter som vidarefakturering, dvs att du hanterar försäljningen till företaget i Irland med normala regler och faktureringen mellan dig och din partner sker under normala faktureringsregler inom Sverige. Du kan kontrollera med Skatteverket om det kanske blir något form av utlägg men det låter som att det är vidarefakturering och därmed så hanterar man de olika händelserna var för sig och försäljningen går under ens normala försäljningsregler. Man kan se det lite som att man säljer tjänsten att hantera faktureringen till det Irländska företaget och den tjänsten säljs i Sverige mellan er. 

En liten notis angående din kommentar kring momsen är att moms är aldrig en kostnad eller intäkt så länge man är momsregistrerad, för den som fakturerar med moms så får den in mer pengar från den andre parten som de sedan betalar in till Skatteverket. Samtidigt så får den som köper tjänsten dra av momsen på inköpet och får sedan tillbaka den från Skatteverket. Dvs intäkten samt kostnaden blir likadan oavsett om man tar ut moms eller inte på tjänsten. Det handlar bara om att det skall redovisas rätt helt enkelt, och det är därför viktigt att kontrollera med Skatteverket. 

Om det är vidarefakturering så kan den som fakturerar bokföra intäkten mot ett 35XX konto och den som faktureras mot ett 46XX konto. Intäkten från företaget i Irland hanteras som en försäljning inom EU. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar. 

Ha det fint!

Josefine