Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Consult
MEDLEM

Fakturera till kommunal aktör

Hej,

Jag håller på att ingå ett samarbete med en aktör inom vård & omsorg. Aktören är verksam inom äldre omsorgen och betalar ingen moms då den betraktas som ”kommunal verksamhet”. Min fråga är hur det går till med fakturering. Kan jag fakturera med omvänd momsskyldighet eller måste jag ha med momsen? 

Bra att veta: vi har en överenskommelse om att prissättningen inte ska påverkas av momsen. Dvs jag får stå för momsen (elr lösa det på ett annat sätt) sålänge de slipper betala den. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du är momspliktig så måste du fakturera dem med moms, Vem du fakturerar påverkas inte av detta då du är skyldig att redovisa och ha med moms på dina fakturor. Så skall de betala netto så får den totala summan på fakturan bli vad nettosumman normalt sett skulle bli men du måste ha med moms på fakturan. 

Dvs om det normalt sett skulle kosta 1 000 kr inkl moms så är nettot 800 och momsen 200 vid 25% moms.

Nu får du skapa en faktura där slutsumman blir 800 och där momsen då blir 160 kr. På så sätt får kunden betala nettot totalt och du redovisar moms på den summan istället.

/Joachim