Hej!
Jag äger ett holdingbolag som har två stycken dotterbolag. Jag skulle vilja föra över alla pengar från dotterbolag #1 till dotterbolag #2 och jag är osäker på om det är möjligt att göra detta med koncernbidrag. Som alternativ lösning, kan jag inte bara skicka en faktura från det ena dotterbolaget till det andra och på så vis föra över de innestående medlen? Bolagen är i samma branch. Är detta lagligt? Jag äger alla tre bolagen till 100%.
Maria
Hej
Skulle rekommendera att du tar kontakt med en ekonomikonsult eller revisor för hjälp med detta då det finns en mängd regler som styr hur detta skall hanteras. Så det kräver att något går igenom hur det ser ut i de olika bolagen som skall påverkas.
Bifogar lite information om hur koncernbidrag som det rör sig om fungerar.
Koncernbidrag i Sverige kan ge fördelaktiga skatteregler för att balansera vinst och förlust inom en koncern. Även om reglerna inte är särskilt komplicerade kan det ändå vara lätt att göra fel och om alla nödvändiga kriterier inte uppfylls kan förlustutjämningen underkännas, vilket innebär att det lämnade koncernbidraget inte blir avdragsgillt för givaren.
I Sverige regleras koncernbidrag av bland annat av Inkomstskattelagen (1999:1229).
Här är några av de viktigaste reglerna kring koncernbidrag:
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.