Kan inte få tillgångar=eget kapital &skulder. Finns en differens på 22473 kr och det är egentligen skatten på årets resultat. Den summan står längst ner i balansrapport framför beräknat resultat med minus tecken. Har jag bokfört skatt på årets resultat fel? hur ska jag göra för att få rätt på det? tacksam för snabb svar.
Hej
Det är just att resultatet inte är bokfört eller medtaget i det egna kapitalet som är orsaken till att du inte får balansrapportena att gå ihop.
Resultatet på 22 473 kr tillhör det egna kapitalet.
Om du tänkt avnända något av våra bokslutsystem (Skatt och bokslut Pro eller Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning) så hanterar dessa system denna konteringen åt dig.
Har du inte tänkt använda något av dessa så måste du manuellt bokföra upp resultatet. Bifogar vårt användartips för hur resultatet bokförs i olika bolagsformer så du kan läsa dig till hur du hanerar det i just din bolagsform.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-arets-resultat/ta-p/176742
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för ditt svar. Jag har bokfört dom. Problemet är nu att det är en differens mellan tillgångar och (eget kapital& skulder) på 25 527,52. Den summa är skillnaden mellan året beräknad skatt och inbetald preliminärskatt (22 472,43 årets beräknat skatt och 48000kr preliminärskatt
Hej
Om det är bokfört rätt så kan det inte bli någon skillnad. Resultatet är som jag skrev i det tidigare svaret en del av det egna kapitalet. Så om skatten och resultatet är bokfört i rätt ordning och korrekt så skall det inte vara någon skillnad i balansrapporten.
Har du möjlighet att bifoga din balansrapport så jag får ta en titt på den.
Tänk på att ta bort allt känslig info som namn, personnummer etc från balansrapporten först.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.