Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fastighetsskatt

Jag är ny kassör i en samfällighetsförening och undrar över hur man ska bokföra fastighetsskatten. I vår ingående balans 2016 ligger konto 2997 Upplupen fastighetsskatt kredit. Vi har samtidigt betalat fastighetsskatt under året 1930 kredit och 5191 debit. Sedan har man återbokat den upplupna fastighetsskatten 2997 debit och 5191 kredit och även bokat upplupen fastighetsskatt 2997 kredit och 5191 debit. Är detta korrekt? Jag håller nu på med att lägga in 2016 och 2017s bokföring i Visma eEkonomi och det verkar jätte konstigt.

Finns det någon som kan hjälpa mig?

5 SVAR 5

Fastighetsskatten skall i balansräkningen med fördel bokföras på konto 2510 Eller annat skuldkonto i klass 251X ) kredit istället för 2997 eftersom den debiteras upp på föreningens slutskattsedel och regleras via skattekontot.(det antagandet att ni mottar slutskattsedel är väl rätt?)

När ni betalar den preliminära skatten under året bör ni kontera:

1 Preliminärt debiterad fastighetsskatt
Debet 2510 kredit 1630 Skattekonto

2 inbetald skatt
Debet 1630 kredit 1930

3 Beräknad fastighetsskatt (periodiserat varje månad eller hopräknad vid årets slut)
Debet 5191 Kredit 2510

Fördelen med gången är att du får möjlighet att stämma av under året (mot skattekonto, bankkonto och kostnadskontot 5191 om du väljer att periodisera)

Kan kännas adm tung-rott i början men som med allt annat blir det en rutin efterhand som är riktig

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

Lycka till 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag sitter nu med nästa års bokföring och får då problem igen.Jag följde ditt exempel och nu ser det ut så här

2016

5191 debet 60113 beräknad fastighetsskatt

2017

Nu ska jag betala fastighetsskatten enligt dig ska jag kontera debit 2510 och kredit 1630 sedan ska jag debitera 1630 och kreditera 1930. Men vad gör gör jag med konto 5191? Där har jag ju fortfarande debet 60113kr. Hur löser jag detta?

Jag är väldigt tacksam för din hjälp.

Vänliga hälsningar

Annika

Fanny Örnberg
ANSTÄLLD

Hej Annika,

Jag ser att du har fått svar på din fråga i en egen forumtråd. Om det är andra användare som följer aktuell forumtråd så kan ni hitta svaret på Annikas sista fråga i forumtråden Bokföring av fastighetsskatt

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny