Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pate-sorinta
NY MEDLEM

Fått tillgodo tidigare Skatteskuld bokat på 8911 i bokslut från tidigare år. Hur bokföra?

Hej,

 

jag har tidigare haft bokföringshjälp och nu är jag lite förvirrad. Från 2022-12-31 har jag ett verifikat 8911 D 2510 K på 4968kr relaterat till bokslutet för 2022. Denna summa blev återbetald på skattekontot som tillgodoförd debiterad preliminärskatt 2023-03-13 i samband med slutskatten från 2021. Det har jag för tillfället bokat som 1630 D 2510 K 4968kr. Det känns dock fel, jag resonerar så att skatteskuldkontot därmed har blivit belastat två gånger för samma summa.

 

Om jag räknar ihop slutlig skatt, preliminärskatt och inbetalningar till skattekontot för 2022 så blir det +4959kr. Eftersom jag inte hade något omsättning under 2022 gissar jag lite att pengarna är återbetalning med påförd ränta med 9kr, dvs 4959 + 9kr. Fråga 1: Kan det vara så enkelt?

 

Fråga 2: varför belastas 2510 när debiterad preiliminärskatt återbetalas, dvs 1630 D 2510 K, det ökar skatteskulden som jag förstår det, varför är det så?

Fråga 2 följdfråga: Skatteskuld-kontot ligger på -1674kr som det är bokfört nu i slutet av år 2023. 1630 ligger på dryga +5000kr. Baserat på att fråga 2 är positivt, varför finns en skatteskuld när jag har positivt på 1630 och jag inte haft omsättning i bolaget sedan 2021?

 

Tack för svar!

Patrik

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svårt att svar på dina exakta siffror då jag ej kan se dina bokföring och underlag men kan förklara hur slutlig/tillgodoförd skatt fungerar.

Skatterna släpar alltid efter och den slutliga och tillgodoförda skatten kan bokföras på skattekontot så långt som 18 månader efter att året som den tillhör är slut. Då har man som regel både en slutlig skatt och en tillgodoförd debiterad preliminärskatt som båda bokföra mot 2510 från 1630. Detta skall då reglera de tidigare årens preliminärskatter. 

1. Låter korrekt att räntan på 9 kr är det som gör att saldot blir 4 959 kr.

2. Bör finnas en slutlig skatt också som öven den skall bokföras mot 2510.

3. otroligt svårt att svara på utan att kunna gå igenom hela din bokföring. Stämmer saldot på + 5 000 kr med vad du har på skattekontot om du loggar in på skatteverket och kontrollerar kontoutdraget?

/Joachim