Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AWF___
UTFORSKARE

Fel ingående balanser från tidigare år

Hejsan!
Jag håller som bäst på med 2022 års deklaration när jag upptäcker att IB är fel. Felet har hängt med sedan 2021 och på något sätt inte kommit med på årsredovisningen 21. Har troligen glömt att uppdatera värdena. 

Jag tror att problemet hänger ihop med att en kund gick i konkurs och vi fick ta kundförlust. IB diffar på -6 139,72 kr.  På 2641 finns ett belopp om 1075,93 kr  och på 2611 459 kr Hur i allsin dar kan jag komma tillrätta med detta? 

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det låter som att du inte avslutat 2021 på rätt sätt och missat att bokföra en resultatpost på -6 139,72 kr vilket då resulterat i att UB 2021-12-31 diffar och följdaktligen då även IB 2022-01-01. Finns det samma fel i Årsredovisningens Balansräkning? Vilket resultat redovisades i INK2 för 2021?

 

Kvarvarande saldon på konto 2641 och 2611 kan bero på att du kört momsredovisningen innan du var klar med all bokföring. Här får du nog Ångra momsredovisning och köra en ny som fångar upp alla transaktioner.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar!

2021 är felaktigt avslutat och allt ser bra ut på årsredovisingen. Jag har troligen missat att uppdatera bokföringsvärdena vilka då alltså inte kom med korrekt. Felet finns alltså inte med i årsredovisningen.  Måste jag göra om deklarationen för 2021? Eller går det att lösa det genom att bokföra bort det på 2022? Har satt en redovisningskonsult på detta men hon vet inte riktigt hur ska lösa det... Tacksam för en så smidig lösning som möjligt:-)

 

Hälsningar Anna

Hej

 

Om Årsredovisningen är korrekt utgår jag från att även INK2 har rätt värden så någon ny deklaration ska inte behövas.

 

Du har då troligtvis bara glömt att överföra den sista transaktionen till Visma eEkonomi.

 

Om jag vore som du skulle jag gå tillbaka till december 2021, låsa upp perioden december 2021 och uppdatera balansräkningen för 2021 så den överensstämmer med ÅR och framförallt balanserar. Därefter låses 2021 och du kan koncentrera dig på 2022.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack RoffaK🙏

Hur görs detta bäst rent praktiskt i eekonomi? 

Hej

 

1. Gå in på Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter och lås upp Decemeber 2021.

 

2. Kör Bokföring av årets resultat som samlar upp transaktionen som missats tidigare.

 

3. Kontrollera att du har samma resultat i Visma som i ÅR och att balansräkningen 2021-12-31 balanserar

 

4. Lås December 2021.

 

Vill du ha ytterligare hjälp kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com eller mobil 070-3749439,

 

Vänliga hälsningar

Roffak

Hej igen,

Jag försöker mig på detta imorgon. Blir lite orolig över punkt 3, ifall det inte skulle balansera. Men antar att det finns en lösning på det också i så fall. Jag hör troligen av mig till dig imorgon.

Stort tack så länge!

Hej

 

Ja det finns lösningar på allt. Det viktigaste är att du säkerställer att 2021 är korrekt avslutat innan du låser december och går vidare till 2022 års bokslut och ÅR.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen, 

Har mailat dig men skriver här också om någon annan vill veta fortsättningen 😊

Har gjort enligt ovan och nu balanserar 2021. Men ink2 stämmer ej med resultatet, det diffar på beloppet angivet i första inlägget, alltså 6139,72 kr.

Så frågan är nu hur jag går vidare. Måste jag skicka in någon typ av rättelse till Skv?

Hej

 

Nej det är bättre att lösa frågan via justerad bokföring.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK