Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel inmatchad faktura - eEkonomi

Hej igen,En kund får faktura från ett försäkringsbolag varje månad och den dras via autogiro alltid den 1:e i månaden.Så säg att det finns en faktura för juni som dras den 1e juli men sen kommer en faktura för juli och jag råkade matcha julis faktura som egentligen dras i agusti. Vad gör jag med junis faktura då. Den ligger kvar i levreskontran. Ska jag kreditera den?.Helt förrvirad
2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

De där matchningarna, det är de som ställer till det. Jag har för mig - men rätta mig om jag har fel - att programmet kan få för sig att matcha första bästa faktura den hittar med rätt summa på, så man måste verkligen se upp när man använder den där funktionen. Jag använder den aldrig.

Det säkraste sättet att gå tillväga när man har fakturor som ska sättas som betalda, det är att gå in på Inköp -> Leverantörsfakturor -> klicka en gång på rätt faktura -> Välj Åtgärder längst till höger -> ta Betala. Håll koll på att du betalar på rätt datum... Då har du själv full koll på att det blir rätt!

Men till din fråga. Junifakturan som skulle betalas 1 juli, men som inte blev betalad för att programmet matchade julifakturan istället: ta och "betala" junifakturan per 1 augusti. I det här fallet är kvittar det om du i systemet tagit fel faktura. Sista december är det ingen som märker något och autogirot har ju betalat rätt faktura till leverantören. Även som summorna diffar lite, så blir det ju rätt i systemet efter första augusti. På det här sättet krånglar man minst.

Lycka till!
Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

rakade ut för detta också. Du kan "Ångra matchningen" under "Kassa- och bankhändelser".
Sen gör du om matchningen.

Lycka till!
//CSI