Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel momskod - eEkonomi

Hej.
Jag har bokfört försäljning med momskonto 25% på artikel kontering (standard) Nu har jag kommit på att det skulle vara 6% moms och ställt in artikelkonteringen rätt. 
Nu har jag ju bokfört några fakturor som är ute med fel moms och behöver korrigera dessa. Hur gör jag smidigast?
Om jag går in på bokföringsorden kan jag korrigera momskoden där men då ändras ju inte summan moms eller priset ex moms. 
Skall jag bara räkna ut manuellt vad momsen skall vara och bokföra bort den från konto 2611 till konto 2631 och sen öka på sen summan till 3100 som är det konto som jag har bokfört fel moms på.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det går bra att göra så, passopp bara så att inte 3100 har en momskod för bara 25 % moms för i så fall bör du även leta reda på det intäktskonto som hanterar 6%-ig moms

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej EnZoo,

Precis som Mikael skriver ovan är det viktigt att i ditt exempel tänka på den momskod som kontot har som du ska korrigera, så att det går mot 6% och inte 25%.

Är fakturorna registrerade som betalda i programmet eller inte? Om dem är obetalda är en annan tanke att du ångrar fakturan för att sedan göra om den med artiklar som har korrekt artikelkontering från början. När du ångrar en faktura så krediteras den och kvittas mot den ursprungliga vilket gör att alla bokföringskonton vänds och "nollas" på korrekta datum. Då kan du göra om fakturan med korrekt moms. Om du har registrerat dem som betalda under Kassa- och bankhändelser kan du först ångra den matchningen och sedan ångra fakturan. Återkom i tråden om något är oklart eller om du har fler funderingar 🙂

Ha en trevlig helg!
/Fanny