Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonetMicke
MEDLEM

Fel momskod

Hej,
Jag har ett fåmansaktiebolag och säljer konsulttjänster. Jag ser nu när jag gör mitt bokslut att några av konsulttjänsterna har registrerats som försäljning av varor 25% istället för försäljning av tjänster 25%.

Detta beror på att jag i artikeln jag använt för försäljningen felaktigt kategoriserat momssatsen så

.

Totalt momsbelopp till skattemyndigheten har blivit korrekt, men skattedeklarationen har ju visat att viss del av momsen har varit hänförlig till varor.

Det innebär att det ser lite tokigt ut i min årsredovisning, och stämmer inte med bolagsordningen, och jag skulle därför vilja boka om från försäljning av varor till försäljning av tjänst. Men kommer det i så fall att påverka redovisningen till till skattemyndigheten i nästa momsredovisning som sker i Visma? Jag misstänker att det för skatteverket mer handlar om statistikbehov? Företaget har ju ändå betalat den moms som ska betalas.

Tacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du gör följande kontering av nettobeloppet i rätt momsperiod så kommer inget påverkas vare sig i bokföringen totalt eller mot momsredovisningen. 
Du kan ev behöva öppna upp perioden/perioderna i systemet.

Viktigt att det är nettobeloppet exklusive moms du bokför om. Visar med ett exempel på ett belopp på 5 000 kr.

Det enda som sker är att du flyttar saldot från 3051 till 3041.

/Joachim