Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThereseAutism
MEDLEM

Fel saldo skatteskulder

Jag har ett felaktigt saldo på tre st. skuldkonton som beror på att det tidigare har bokförts fel. Det är konto 2732, 2710 och 2731, men vi har inga utestående skatteskulder (förutom de som skall vara bokförda på kontona), och varför det bokförts fel kan jag inte svara på. Vi har alltså bokförda skulder i BR som inte finns. 

Hur gör jag för att korrigera de kontona så att saldot stämmer? Skall jag boka det överstigande beloppen mot motsvarande konton i resultaträkningen i år?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

jag skulle säga att ni kan justera det mot eget kapital istället så det inte påverkar resultatet i detta året.

För att göra helt rätt så bör ni egentligen gå tillbaka och försöka reda ut varför det inte stämmer så man kan rätta det på korrekt sätt.

Går inte det så kan ni motkontera konto 2091 om det gäller ett aktiebolag

2732 Debet
2710 Debet
2731 Debet
2091 Kredit

Är saldona på 2732, 2710 och 2731 positiva så blir konteringen tvärtom i förhållandet mellan debet och kredit.

/Joachim

Då gör jag så att jag bokar mot eget kapital (vi är en ideell förening). Jag har försökt lista ut var det gått fel men har inte kunnat hitta det. Det är något som hände för över sex år sedan.

Tack för hjälpen!