Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnneliOE
MEDLEM

Fel skatt förra året

Hej,

Jag tror att jag har rört till det lite för en kund, avseende skattereduktionen för inventarieköp. I bokslutet har jag bokfört årets skatt och resultat, sedan har jag fyllt i ruta 1.7 om inventarieköp i deklarationen.

Inser nu när jag ser slutskattebeskedet att jag borde bokfört skattereduktionen redan på förra året, eller?

 

Lite förenklat såg det ut så här förra året:  Resultat före skatt 30.000:- Årets skatt -10.000:-  = årets resultat 20.000:-

De fick sedan skattereduktion med hela skatten, alltså 10.000:-

 

Jag antar att jag kan bokföra 10.000:- på konto 8920 i kredit i år istället, stämmer det?

I fg års deklaration har jag fyllt skattekostnad 10.000:- i ruta 4.3, ska jag rätta den till skattekostnad noll istället, eller kommer det att lösa sig i och med bokningen på 8920?

 

Tacksam om någon har tips på hur jag ska lösa detta!

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Enklast är att minska/ta bort årets skattekostnad helt då det inte finns någon skattekostnad pga av skattereduktionen. 

Du kan om det inte går att ångra verifikationen göra en kontering som är motsatt den som finns för årets skattekostnad

2510 Debet
8910 Kredit (Går även bra att använda 8920 om du vill ha detta på ett eget konto)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Tack, men jag var nog lite otydlig, allt avser år 2022. Min fråga gäller alltså hur jag gör nu, i bokslutet  för år 2023.

 

Skatten för 2022 blev 10.000 och skattereduktionen 10.000.

I deklarationen för 2022 har jag fyllt i skattekostnad 10.000:- i ruta 4.3. Min fråga är om jag måste rätta deklarationen för 2022 och skriva noll i ruta 4.3 istället?

Men i bokföringen kan jag boka skattereduktionen nu, år 2023, istället antar jag? På konto 8920 skatt p g a ändrad beskattning?

Hej

Osäker på om du behöver rätta deklarationen för 2022 så den frågan vill jag att du vänder dig till skatteverket med istället.

Det stämmer att du kan rätta till det i 2023 genom att använda 8920 pga av ändrad beskattning. Känner spontant att det borde räcka då det totalt sett blir rätt med den justeringen i 2023 men hör efter med skatteverket gällande deklarationen 2022 oavsett.

/Joachim