Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Callle
MEDLEM

Felaktig fakturanummerserie i programmet

Första året med visma, AB kontantmetoden.

Hade ett 30-tal fakturor skapade utanför visma när jag skaffade visma och fick då förlaget att återskapa dessa i Visma men eftersom jag inte ville göra dubbelt jobb så frågade jag om det fanns ett annat sätt och det fanns det, ta in fakturorna som bildunderlag och matcha mot bankhändelser, egen kontering. Sagt och gjort.

Problemet är att den fakturanummerserie jag satt nu inte stämmer med de fakturor som jag dock MÅSTE  återskapa i Visma eftersom de har betalning i början på nästa år och måste bli kundfordringar för att bokslutet ska bli rätt. (Jag kan inte matcha dessa eftersom det inte finns någon bankhändelse än)

När jag nu återskapade den första av dessa fakturor i visma så fick den ett fakturanr som redan använts tidigare. Jag klickade på ångra faktura och det skapades då en kreditfaktura vars nr också använts tidigare (händelsen blev tre verifikationer).

Jag har 6 fakturor som måste återskapas i år (3 dagar kvar på året nu) och jag kan inte på något sätt få rätt fakturanr på dessa eftersom jag inte kan ändra fakturanummer. Det är dessutom ett hopp i fakturanr-serien som ska återskapas eftersom jag har olika betaltid på olika kunder och inte alla som skickats efter ett visst datum har betaldatum nästa år. Så även om jag kunde börja om med nytt fakturanr-startnr, så skulle jag behöva återskapa ALLA fakturor i visma.

Hur visma kunde informera om det här tillvägagångssättet är extremt olämpligt. Jag måste nu göra om hela bokföringen, två hela arbetsdagar.

Om inte någon har något tips på hur jag kan rädda situationen? Visma säger att det inte finns något sätt att ändra fakturanummerserien vid årsskiftet som jag trodde var möjligt, verkar endast gå för visma administration. Om det hade gått att ändra nummerserien vid det nya året hade jag kunnat återskapa de 6 fakturorna med betalning nästa år nu i Visma med fel fakturanr (med ett fakturanr som redan använt) (men med rätt fakturanummer i den bifogade PDFen där originalfakturan som jag skapat och skickat utanför visma). (De 6 fakturorna som ska återskapas nu ska inte skickas till någon, utan endast återskapas i visma för att få rätt balans i bokslutet, så för min del gör det inget om de har fel fakturanr - men om jag inte kan ändra nr nästa år så kommer även nästa års 20 första fakturor ha samma fakturanr som redan använts i år)

Visma föreslår att jag nollar alla verifikationer som innehåller manuella kundfakturor och sedan sparar ner bokföringen och sedan nollar hela kontot och börjar om och sedan läser in den sparade bokföringen och sparade kundlistor osv och sedan återskapar alla fakturor i Visma. Jag lutar åt att det är mindre jobb att helt enkelt bara börja om eftersom jag annars måste nolla ut ett 40 tal fakturor och dessutom ha med alla dessa nollningar som verifikationer i bokföringen. Inser nu dock att jag sannolikt tappar alla inscannade kvitton om jag börjar om.

Pest eller kolera? Finns det någon räddning?

 

Är det ok bokföringsmässigt att jag i visma har fel fakturanr (men rätt nr på alla utgående fakturor)

Kan jag skapa "korrigeringsfakturor" för att hamna i fas i nummerserien?

Jag är på faktura2258 och ska återskapa 2266 och sedan 2270-2275

Kan jag skapa 2259-2265 korrigeringsfakturor och sedan 2267-2269 korrigeringsfakturor (med 0kr in och ut)?

 

Tacksam för hjälp!

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som du skulle jag göra så här:

 

1. De 6 fakturor som ska vara bokförda innan 2022-12-31 skulle jag bokföra med 6 manuella verifikationer och använda 1518 som konto för kundfordran. När de betalas får du matcha bankhändelsen mot 1518.

 

2. Att de första kundfakturorna 2023 automatiskt kommer att få fakturanummer som redan använts (utanför Visma) är inget som du gör något åt utan det blir som det blir. Du har redan skapat ett antal dubbletter och att försöka "korrigera" bort det är meningslöst. Det viktigaste är att du framöver låter Visma sätta fakturanummer i obruten följd.

 

Så gör punkt 1 och gör klart bokslutet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Callle
MEDLEM

Tack RoffaK!

Jag lutar åt att följa rådet men ändå skapa 10 korrigeringsfakturor +10 kreditfakturor i början på nästa år för att hamna i fas.

En client använder coupa där jag laddar upp fakturor och där accepteras inte dubbletter, så det kan bli externa problem. 

Hej

 

Min tanke var att du bör dela upp problemet i två delar:

 

1. Vad behöver du göra för att skapa ett korrekt bokslut. Därav mitt förslag om att bokföra de 6 fakturorna via manuella verifikationer.  

 

När du sen känner dig säker på underlagen till bokslutet kan du angripa:

 

2. Problemet med dubbla fakturanummer. Ditt förslag om att via 10 korrigeringsfakturor + kreditfakturor låter som ett acceptabelt förslag.

 

Jag var mest orolig för idéerna om utläsning av verifikationer och återstart vilket kunde ha resulterat i mer problem i bokslutet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Callle
MEDLEM

Fint och rimligt tänkt!

Jag gör nu manuella verifieringar för de obetalda fakturorna och bokför som vanligt fast jag byter ut 1930 mot 1510. Är det korrekt?

Alltså:

1510 Debet = hela summan som ska komma in.

3041 Kredit = försäljning av tjänst ex moms

2611 Kredit = svensk moms

 

Sen är jag klar för i år? Vad gör jag när betalningen kommer in nästa år som en bankhändelse i visma?

Hej

 

Ursäkta sent svar men jag har haft krångel men min tillgång till forumet.

 

Konto 1518 är ett bättre alternativ än 1510 när du bokför fakturor med manuell verifikation och inte genom kundreskontran.

 

När du får betalningarna matchar du dem som Övrig insättning/Egen kontering och mot konto 1510/1518.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK