Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina1
MEDLEM

Felaktig kundfaktura

Min kund krockade med företagsbilen någon gång under 2022. Han har bytt rutan hos Ryds Glas och blev fakturerad för självrisk 1 500 samt moms 1 619 (1 619 motsvarar repkostnad på 6 478 som täcktes av försäkringsbolaget). Sen fick kunden momsen tillbaka med notering att "enligt försäkringsbolaget var han inte momspliktig under angivet skadedatum". Kunden  vidarefakturerade bolaget som orsakat krocken för självrisk 1 500 + moms 1 619, totalt 3 119. Jag söker efter ett förslag hur jag ska lösa problemet med omsättningen som inte matchar  momsen, det är ju 6 449 x 25% som är 1 619 och inte 1 500. Hur jag än tänker så blir det fel på momsdeklarationen.

Tack på förhand för ett tips.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle behöva lite mer information för att kunna besvara detta korrekt.

Då kunden inte var momsregistrerad fakturerades momsen till försäkringsbolaget då?
Rimligen borde då kunden enbart faktureras för självrisken dvs summan på 1 500 kr helt utan moms.

Ha en fortsatt fin dag 
Joachim