Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktig manuell verifikation omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Gjorde en manuell verifikation på  omföring av ingående balanser på kapitalkonton inför deklarationen 2020. Jag har tjänsten deklaration/årsbokslut, så det skulle tydligen sköta sig självt enligt Visma (jag gjorde en onödig manuell verifikation) Den ligger nu och "slaskar" och jag vill ha bort den, hur justerar jag den? Det är ett minussaldo på 2010 eget kapital. Hur gör jag? 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur menar du med att det skall sköta sig själv enligt Visma? Om du tänker på den omföringen av eget kapitalkonton som finns beskrivet här så är detta en valfri manuell verifikation man gör för att få flyttat saldona från sina konton inom 20XX kontogruppen till ett och samma konto, dvs 2010 Eget kapital. Detta är ingenting som görs automatiskt i tillvalet Årsbokslut/Deklaration, utan det är något som man bokför upp manuellt. Att ha ett minussaldo på 2010 eget kapital är inget ovanligt då det betyder att man har haft mer vinst samt egna insättningar än vad man haft förlust samt egna uttag. Att det ligger kvar är också naturligt i och med att saldon på balanskonton följer med år efter år. 

 

Om du kikar i huvudboken för 2010, ser du då att något har gjorts dubbelt? I sådana fall så får du nollställa en av de verifikationerna som gjorts, dock sker ingen omföring av kapitalkonton automatiskt i programmet utan i sådana fall så har det bokförts dubbelt manuellt eller blivit något konstigt vid den manuella omföringen som gjorts. Så om du enbart har gjort en manuell verifikation så bör det stämma på 2010 förutsatt att du nollade de 20XX kontona emot det kontot. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar! Jag måste ha missuppfattat när jag pratade med supporten ang vad som sker per automatik eller inte. Jag låter minussaldot ligga kvar. 

Hej igen!

 

Antagligen så blev det missförstånd även från supportens sida, men skönt att vi kunde få det klargjort här. Det låter rimligt tycker jag, ha det fint!

/ Josefine