Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Taha M
MEDLEM

Felaktig moms på fakturor - eEkonomi

Hej,
Vi har i efterhand märkt att vi har ett antal fakturor där vissa produkter har fått 0% momssats.
Dessa fakturor har vi enkelt kunnat lokalisera genom att kolla på momsredovisningen, och sedan Övrig momsfri försäljning m m 42 där man kan se att de har skapats ett antal fakturor med felaktig moms (momsfri).

Nu till min fråga. Vi trodde att vi enkelt kunde göra en kreditfaktura på varje enskild faktura, kvitta dessa, och sedan skapa en ny faktura och helt enkelt matcha den nya fakturan mot rätt kassa och bankhändelse. Hittills är allt OK, men när vi sedan gör en ny momsrapport så står fortfarande den förra fakturan med felaktig momssats kvar som "Övrig momsfri försäljning m m 42" och detta gör så att totala summan på den raden fortsatt är väldigt hög. Dvs de visar att vi har haft momsfri försäljning vilket absolut inte stämmer.

Hur kan vi fixa detta? Är tacksam för all hjälp!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Kontrollera så att när du krediterar fakturan att det är i samma momsperiod och att du har % moms även på kreditfakturan! Då borde ju detta ta ut varandra.

/Marie

Taha M
MEDLEM

Hej,
Det har jag kollat och det stämmer. Ändå står det kvar där?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Märkligt.. men kreditfakturan är alltså skapad på samma datum som ursprungsfakturan? Tänker så att dom tar ut varandra på samma dag, eller som MarieN nämner, i alla fall i samma momsperiod.

Det jag skulle vilja att du kontrollerar då är verifikationen för en debetfaktura samt verifikationen för motsvarande kreditfaktura. Dessa hittar du under Bokföring - Verifikationer. Vilka konton finns med i verifikationerna? Är det samma konton i verifikationen för debetfakturan som i verifikationen för kreditfakturan? Är kontona i verifikationen för kreditfakturan "spegelvända" om du jämför med verifikationen för debetfakturan? Kontrollera även vad som står i kolumnen för Momskod på respektive verifikationen. Dessa måste vara samma i båda verifikationerna på respektive bokföringskonto för att detta ska ta ut varandra i momsredovisningen.

Bokför du enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Detta ser du under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på det senaste året och välj Redigera.

Var finns fakturorna i programmet i dagsläget? Ligger dom som betalda under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor? Både debet- och kreditfakturorna?

Du får gärna återkomma med mer information så kikar vi vidare. Om du vill så kan du ta en skärmdump på en verifikation som avser en debetfaktura och en skärmdump på en verifikation som avser en kreditfaktura så kan vi fortsätta felsöka. 🙂

Ha det fint!

Moa