Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elliott
MEDLEM

Felaktig utgift bokförd i kassakonto

Försöker nu samla ihop alla trådar inför mitt bokslut och såg att jag har en utgift (-8kr) på mitt kassakonto som ej stämmer och som jag tyvärr låtit ligga olöst alldeles för länge.

 

Var från den korta perioden då jag betalade för Visma's egna kort, förstod inte programmet riktigt och bokförde den avgiften på Kassakonto trotts att jag betalade ur egen ficka. Har sedan länge låst den månaden och kan därför inte radera detta.

Hur "får jag bort"/nullar denna utgiften då den ej stämmer/ej ska vara där?

Om någon hade kunnat bidra med steg-för-steg eller annan, tydlig förklaring hade detta varit värt i guld.

 

Tack på förhand.

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Gör en manuell verifikation D1910 K2893 så nollas kassakontot och bolaget får istället en skuld till dig för utlägget. 2893 gäller då om du har AB, i EF bokförs det som egen insättning på 2018 i stället. Bokför verifikationen på årets sista dag och hänvisa till den felaktiga verifikationen. 

Lycka till! 

Tusen tack Annica!

Om det är okej att jag ställer följdfrågor:

  1. Med årets sista dag, menar du sista dagen detta året (2024) eller föregående år (2023)?
  2. Hur hänvisar jag till den felaktiga verifikationen? Än så länge aldrig behövt göra det så är lite osäker på exakt hur det fungerar!

Hej

1. Det är i 2023 som Annica menar så du får det åtgärdat innan du gör bokslutet.
2. Du kan skriva en text i beskrivningen när du gör den manuella konteringen du gör där du t ex skriver " Se verifiaktiosnummer (###)"

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Oändligt med tack till er båda!