Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt Eget Kapital

Hej.

Jag har en Enskild firma och när jag bokförde 2019 år och flyttade egna uttag, skattekonto etc till eget kapital. Verkar det blir fel i eget kapital. Finns det något sätt att flytta från eget kapital så det blir korrekt. 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

om någon ska kunna hjälpa dig får du nog ge lite mer information om vad du upplever som fel. Bokförde du inte på de olika kontona, insättning o uttag så att de blev nollställda? Eller vad är det som är fel enligt dig? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Som jag skrev tidigare. När jag korrigerade och nollställde kontona, 2012, 2013, 2018, 2019 till eget kapital. Eget kapital gick från minus till pluskapital. Det borde blivit noll på eget kapital enligt mig. Alla konton är korrekt bokförda annars. Undrar om man i enskild firma kan flytta eget kapital för att korrigera det felaktiga beloppet som verkar vara där nu. 

Hej igen,

varför upplever du att det blir fel? Om vi antar att kapitalet var 0 när året började och rörelsen resulterat i en vinst som är större än vad du tagit ut kommer Eget kapital vid årets slut att vara större än i början och det syns som ett kreditsaldo (minusbelopp). Om du däremot tagit ut mer pengar än vad vinsten blev kommer det att vara ett debetsaldo.  Det är nog ytterst sällan man lyckas ta ut precis på öret lika mycket som resultatet blev. 

Hoppas detta hjälper något 😉