Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Firas Slyman
NY MEDLEM

Finansiellt leasingavtal.

Hej ,
Jag har en bil i företaget som jag har taget på Finansiellt leasingavtal. Min revisor drar av månadskostnad och hälften av moms på månadsavgift . Min fråga är bokförs bilen som inventarier i balansräkningen? och kan jag få göra räkenskapsenlig avskrivning på bilen ? Bifogar leasingsavtalet för info

 

FirasSlyman_0-1649604319869.png

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man bokför enligt K1 eller K2 regelverket så skall man hantera finansiell leasing som operationell leasing dvs som ett hyresavtal. Detta betyder alltså att man inte bokför upp bilen som en tillgång, utan den hanteras precis som en operationell leasing. Så den skall alltså inte bokföras som inventarie eller göras några avskrivningar på i och med att den inte räknas som företagets tillgång rent bokföringsmässigt förrän man löst ut bilen. Du kan läsa mer om detta här

 

Så om din revisor redan hanterar månadsleasingen och drar hälften av momsen så låter det som att allt är rätt hanterat och inget mer behövs göras. Du kan alltid dubbelkolla med din revisor om det krävs någon mer hantering från din sida.

 

Ha det fint!

/ Josefine