Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Finsk VAT debiterad

Vi producerar en dryck hos ett finsk producent i Finland, efter produktion skeppas drycken till Sverige.
Vi köper bl.a. råvaror från Tyskland som levereras direkt in till den finska producenten och på den tyska fakturan är VAT 0 och jag bokför på D4056 Inköp Varor EU 25% och lägger på 25% moms på D2645 Ingående moms utland, räknar ut 25% moms på K2615 Beräknad moms varuförvärv EU, det är ju rätt enligt skatteverket. (Varurvärdet bokför jag ju på 2448 också på Leverantörsskulder).
Nu har vi köpt en råvara från en finsk firma, de levererar in råvaran till den finska producenten, den finska firman lägger på finsk VAT när de fakturerar oss. Enligt dom är det rätt sätt att göra och det säger Skatteverket också. Varan omsätts i Finland och då ska finsk moms debiteras.
Hur ska detta bokföras då? Tacksam för hjälp.
2 SVAR 2
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej MariaLars! 

Gäller detta vanliga momsregler eller ska det vara några specifika regler kring detta? För annars ska inköpet vara utan moms på samma sätt som med den tyska fakturan. Du får gärna dubbelkolla hur detta ska redovisas på momsdeklarationen med en redovisningskonsult.

Tack på förhand! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag tror att det ska gälla vanliga momsregler när det gäller EU-handel. Men den finska firman har lagt på finsk moms för att deras vara är omsatt inom Finland. Jag kollar av med en redovisningskonsult och ev Skatteverket. Tack för hjälpen!