Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria_39
MEDLEM

Flytande spelrätt, golf

Hej
Jag funderar hur jag ska bokföra 2 stycken flytande spelrätter i ett Aktiebolag. Det är till för att ta med kunder på en golfvända.
Om det kostar 12 000:- + moms 720:-
Hur lägger jag upp det så att det ska bli rätt och riktigt? Jag har Visma e-ekonomi.
Tacksam för svar.

Mvh Maria
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har en gammal minnesbild av att detta är en immateriell tillgång, ej avskrivningsbar. Vad händer när ditt AB inte längre vill nyttja den.
Någon annan har kanske en mer aktuell bild

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har kollat lite mer, den är en deposition - tillgång - den del bolaget eventuellt inte återfår vid återlämnandet av spelrätten bokförs du som en icke avdragsgill kostnad.
Kolla för säkerhets skull att spelsätten inte är en förmån för någon i bolaget.

Mikael Pettersson
Maria_39
MEDLEM

Det är spelrätt som kommer att användas hela sommaren då det är många kunder som spelar. Vad menar du med återlämning? Vilka konton menar du att jag ska använda? Jag är lite ny på detta så det vart lite svårt och jag vill inte att det blir något tok i efterhand.

Maria
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Maria!

Det Mikael menar med återlämning är när företaget inte ska ha spelrätten längre. 
Om jag vore du skulle jag kolla med Skatteverket hur detta ska bokföras (även om de inte alltid kan säga vilka konton så kan de berätta hur det ska påverka företagets deklaration), om det är en förmån för de anställda som utnyttjar spelrätten och om representationsreglerna gäller.
I tråden Bokföring av inköp av evenemang förklarar Pär hur inköp av säsongsbiljetter hanteras, jag tänker att detta skulle kunna följa några liknande regler.

Ett tips just nu: på vår Facebooksida: Visma Spcs - Vi tar ditt företagande personligt kan du ställa frågor gällande företagets deklaration till vår skatteexpert Jan-Erik. 

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolla med golfklubben först hur det fungerar innan skatteverket blandas in är mitt råd.

Mikael Pettersson