Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frida_9
MEDLEM

Flytta tidigare års resultat

Hej, hjälper en ideelle förening med deras bokföring. Ser nu att de inte bokfört årets resultat 2020 och 2021 vilken gör att det ligger en ingående summa på beräknat resultat på balansräkningen.

Jag skulle vilja snygga till detta nu. Längre tillbaka har de använt 2099 & 8999 till bokföring av årets resultat. 

Jag tänker att jag bokför de 322 722,26kr som ligger på 2099D nu mot konto 2067K.

Men hur gör jag för att "flytta" de 210 795,91kr som hänger kvar på beräknat resultat på balansräkningen?

Sen det sista jag vill göra är ju Årets resultat 45 340,51kr , en vinst som bokförs 2099K och 8999D.

Rätta men gärna om jag tänker fel med de andra verifikationerna.

balans.pngberäknat resultat.png

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Rent programmässigt så kommer du behöva öppna 2020 respektive 2021 och bokföra årets resultat och sedan låsa dessa igen och föra över balanserna i alla åren. Då skall du inte längre ha ett beräknat resultat i 2022 som inte relaterar det året. Du kommer inte kunna bokföra det i 2022 för det då kommer påverka årets resultat, och det bör vara okej att göra dessa verifikationer i de stängda åren så länge det inte ändrar något som är deklarerat. Egentligen så får man inte ändra i stängda och deklarerade år, men eftersom detta bara relaterar till att de glömt bokföra årets resultat så är det egentligen inte någon korrigering/rättning utan mer att man glömt avsluta året skulle jag säga. Om föreningen inte deklarerar till Skatteverket utan bara redovisar resultatet till sina medlemmar så bör det inte vara några problem att göra detta heller. Känner du dig osäker så kan du alltid kolla med föreningens revisor alternativt bokföringsnämnden. 

Du kan definitivt bokföra om det som ligger mot 2099 till 2067 så att konto 2099 bara används för årets resultat, och det låter rimligt att bokföra årets resultat nu i 2022 så som du beskriver. 

Hoppas detta hjälper dig framåt. ha det fint!

Josefine