Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fondemission i ägd Aktiebolag

Vår KB äger aktier i Fastighetsaktiebolaget KLÖVERN. Klövern har nu först gjort en ny typ av aktier serie A och gjord om alla aktier man ägde till aktier serie A (samma antal men 1/10 av värdet). Sedan har man delad ut nya aktier serie B i förhållandet 1:10   g r a t i s. 
Min fråga nu: hur bokför jag dessa nya aktier serie B resp. hela denna fondemission? Jag kan i en verifikation inte ha anskaffningsvärde = 0, det accepterar programmet rent tekniskt inte.
Vid liknande tillfällen har det kommit anvisningar från Skatteverket hur anskaffningsvärdet på de två olika aktier skulle fördelas i efterhand. Det skall enl. besked från Skatteverket här inte komma för att man anser att aktierna är inte av samma typ. De nya aktier skall ha anskaffningsvärde 0, moderaktierna behåller sitt anskaffningsvärde trots att de är nu bara värt 1/10.
Tänker bara framåt vid en evtl. försäljning av de nya aktier att man kan väl inte sälja något som inte finns i bokföringen? Dessutom kan väl inte äga aktier för ganska ansenlig belopp som överhuvudtaget inte finns bokförda?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det man brukar bokföra är just anskaffningsvärdet och eftersom det inte förändras nu behöver du inte bokföra något vad jag kan läsa mig till.

Det kanske finns någon annan användare här på forumet som har erfarenhet kring detta och som kan ge lite ytterligare input?