Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Username
UTFORSKARE

Förenklad VMB

Hej.

Läst att eEkonomi inte stödjer förenklad VMB, menas det att det är totalt omöjligt att bokföra förenklad VMB eller ej lämpligt eller väldigt krångligt?

Jag skulle naturligtvis vilja kunna bokföra förenklad VMB då jag har objekt i företaget jag vill montera ner för uppdelningen i mindre flera försäljningar.

Om möjligt skulle ni kunna vara behjälpliga att visa i uppställning hur man gör en sådan försäljning.

Om detta ej är möjligt vad är bästa lösningen, byta program, sälja på annat sätt jag är öppen och lyhörd för alla lösningar?

Tack på förhand.

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inget automatiskt stöd för det men bokföra det manuellt går. Visar med ett exempel nedan hur detta hanteras.

1. Inköpen som görs bokförs i sin helhet mot konto 4020 utan moms.

1930 Bank Kredit 500
4020 Inköp VMB varor debet 500

2. Försäljningen bokför sedan på ett snarlikt sätt utan moms men mot konto 3020 Försäljning VMB varor

1930 Bank Debet 1 000
3020 Försäljning VMB varor Kredit 1 000

3. När momsperioden sedan är slut får man räkna ut vad periodens överskott blir.

3020 - 4020 = Överskottet som man skall redovisa moms på.

Visar med beloppen i punkt 1 och 2 som exempel.

1 000 (3020) - 500 (4020 = en vinst(överskott på 500. 

Dessa 500 skall man sedan via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation göra en omföring på som ser ut på detta sätt

3028 Positiv VM omföringskonto Debet 500
3030 Positiv VM 25% Kredit 400
2616 Utgående moms VMB 25% Kredit 100

/Joachim

Enormt stort tack för hjälpen, du är en mästare på att göra det obegripliga begripligt. 🙂 🙂