Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Haneen 1
MEDLEM

Försäljning av anläggningstillgång ( bil )

Hej 

Jag tänkte sälja företagetsbilen, det är lätt lastbil som är inköpt för 32tkr ex moms d.v.s. 40tkr ink moms

har gjort avskrivning i två år, totalt 10667 kr,  bilens värde nu är 21333 kr o ska säljas för 25tkr 

Hur ska jag tillväga för att bokföra försäljning på rätt sätt? 

 

Jag tänkte skapa faktura på 25tkr och matcha inbet sedan med det 

1240 bilar o andra transportmedel     32000 kredit

1249 ackumulerade avskrivningar       10667 debet

3973 vinst vid avyttring av maskiner  3667 debet

3690 övriga sidointäkter                     17666 debet

 

är det korrekt så? och hur ska jag kunna redovisa utgående moms?  tack på förhand!

 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du drog av moms vid inköpet av den lätta latbilen så måste du redovisa moms öven på försäljningsbeloppet på 25 000 kr.

Konteringen av försäljningen blir då på följande sätt.

 

Har du inte dragit av moms på inköpet så lägger du hela summan 25 000 på konto 3973 i kredit och hoppar över konto 2611.

Önskar dig en fortsatt fin fredag och en trevlig helg.
Joachim

Haneen 1
MEDLEM

Tack så mycket för ditt svar, en fråga till, ska jag registrera bilen som såld under fliken anläggningstillgång i samband med sälj d.v.s. samma dag eller efter att jag skapar faktura och skicka till köparen?   tack på förhand! 

Haneen 1
MEDLEM

Om du räknar kredit o debet enligt ditt svar så blir det inte 0, och moms på inköp av bilen var 20%, det blir fel om jag lägger utgående moms nu på 25%

Hej

Momssatsen 20 % har vi inte i Sverige så det låter konstigt att du betalt 20% moms om bilen var inköpt i Sverige. Köptes bilen in från utlandet kanske?
Om bilen är inköpt i Sverige så är det 25% moms både på inköpet och försäljningen.

Konteringen som jag bifogade blir noll. har kontrollräknat den själv. Bifogar en ny bild där även debet och kreditsummeringen är med.

/Joachim