Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Björn45
MEDLEM

Överlåta bil med billån till enskilds firma

Hej.

Har köpt en bil innan startade företag med tanke att bilen skulle vara i firman.  Bilen köpte en månad innan registrerat firman. 

Undrar hur kan jag överlåta den till firma nu och hur ska jag bokföra det.

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Då du och din enskilda firma i princip är samma "person" kan du bokföra bilen in i firman på konto 1240 Fordon och med motkonto Egen insättning för den del du ev betalat utöver billånet. Lånet lägger du upp på ett 23-konto. Ingen moms får lyftas. 

D1240

K23xx

K2018

 

Ok. Det förstår jag nu. Ska jag göra något mer till exempel: måste man  göra ägarbyte på Transportstyrelsen, köpa bilförsäkring för företag.

Transportstyrelsen går inte att anmäla till eftersom du ju redan äger bilen och din firma är lika med din person. Du bör meddela försäkringsbolaget att bilen används i firman men de kommer att ha försäkringen i ditt namn ändå. 

Tänk på att föra körjournal. 

Så menar du att det räcker informera försäkringsbolag om detta utan att skapa eller förnya försäkring.  Hur gör man om det finns lånet på bilen. Måste man informera banken och göra överlåtelse eller den enda sak jag ska göra då bokföra bilen på det sättet så att alla kostnader belastar firma? Visst bilen kommer användas bara i tjänsten. Det är typ av servicebil med utrustning och verktyg in i skåpet. Det som är lite oklart för mig vem kommer se att bilen tillhör firma om det inte går att kolla efter regnr.

 

 

Eftersom firman är lika med du själv kan ingen se att bilen är firmans, det är bara att du bokför kostnaderna i företaget. All ev sökning på regnummer kommer att visa att du är ägare. För bankens del spelar det ingen roll, det är du som är betalningsskyldig oavsett om det betalas från dig privat eller din enskilda firma. Det är just det som är skillnad mellan AB/HB och enskild firma. 

Björn45
MEDLEM

Hej.

Nu har jag gjort en steg framåt och startade AB för ett tag sedan. Undrar hur kan jag bokföra rätt överlåtelse av bilen från EF till AB.

Det finns en viss summa kvar på lånet och det ska banken ordna.

Undrar om jag ska sälja bilen till AB eller bara överlåta?

Bilen är troligtvis värd lite mer än det som är kvar på lånet. 

Om jag till exempel har lånet på 100.000 och bilen är värd enligt blocket/värdering 150.000. Hur ska jag bokföra detta rätt.

Kan jag överföra mellanskillnad från AB till EF.

Hej

Hur du gör gällande försäljning eller överlåtelse är lite upp till dig själv. Båda sätten går bra att använda sig av. 

I aktiebolaget tar du upp bilen till det aktuella marknadsvärdet på 150 000.
Bokföringen av det vid en överlåtelse ser ut på följande sätt om du tänkte återbetala överlåtelsen till dig själv/Enskilda firman inom ett räkenskapsår.

2350 Kredit 100 000
2893 Kredit 50 000
1240 Debet 150 000

Det går även att bokföra det som ett erhållet aktieägartillskott vilket då blir ett mer långfristigt tillskott än exemplet ovan. Viktigt att dokumentera det då om det skall vara ett villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott.

2350 Kredit 100 000
2093 Kredit 50 000
1240 Debet 150 000

Väljer du att köpa bilen av den enskilda firman så byter du ut 2893 eller 2093 i konteringarna ovan till 1930 företagskonto.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim