Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skanor
NY MEDLEM

Försäljning av bilar

Hej, jag undrar om någon vet vad som gäller vid försäljning av bilar som redan är avskrivna. Jag har gjort en kundfaktura och använt konto 3974, vinst vid avyttring av bilar. Hur blir det med momsen? skall det vara 25% moms som vanligt eller inte. Tacksam för hjälp.
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vid bilförsäljning om inte det är din huvudsyssla skall du fakturera utan moms då du inte heller får dra momsen vid inköpet.

Skatteverket förklarar bra.

Försäljning i Sverige

Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte. 

Bestämmelserna innebär att du ska ta ut moms om du säljer en personbil som använts för

  • återförsäljning i bilhandel
  • uthyrning i biluthyrningsverksamhet
  • taxitrafik
  • transport av avlidna
  • körkortsutbildning.

Säljer du bilen till utlandet finns det ytterligare regler som du måste känna till, se nedan. Är du bilhandlare kan du i vissa fall använda vinstmarginalbeskattning när du säljer begagnade bilar.

Du får inte använda vinstmarginalbeskattning när du säljer en bil som du köpt momsfritt i ett annat EU-land genom att åberopa ditt VAT-nummer (momsregistreringsnummer). Du får inte heller använda vinstmarginalbeskattning om du betalt moms i ett annat EU-land vid inköpet eller importerat en bil och betalat importmoms.

/Marie