Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RobinBerggren
MEDLEM

Försäljning av släpkärra. AB

Hej!

Jag köpte för ett par år sedan en släpvagn av en privatperson till mitt AB, nu är det dags att sälja den, hur bokför jag detta korrekt ?

Inköpspriset utan moms (40.000:-) är bokfört på konto 1240, släpvagnen kommer nu att säljas för 50.000:-

Inga avskrivningar är gjorda.

Fråga 1: Hur gör jag fakturan? Lägger jag in släpvagnen som en vanlig vara med 25% moms ?

Fråga 2: Hur konterar jag försäljningen på korrekt sätt ?

Tack på förhand!

/Robin

13 SVAR 13
Joachim E
MODERATOR

Hej

Lite märkligt att inga avskrivingar är gjorda om vagnen köptes för ett par år sedan. Det kommer gör att du inte gör någon vinst på detta.

1. Fakturan skapar du som en vanlig faktura med 25% moms.

2. Själva försäljningen skall du sedan bokföra på följande sätt.

/Joachim

RobinBerggren
MEDLEM

Tack för svar!

Om jag lägger in verifikationen enligt bild så får jag som jag förstår det in försäljningssumman en gång till på konto 1930 eftersom den summan redan har kommit in nu via fakturan när jag har sålt vagnen ?

När jag köpte vagnen så bokfördes den på konto 1240, skall jag då byta ut konto 1221 enligt din bild mot konto 1240 för att nolla det istället ?

Hälsningar Robin

Hej

Det är på inbetalningen du fått som du skall göra uppdelningen enligt bilden jag skickade till dig. Då bokförs det bara en gång.

/Joachim

Nu börjar jag känna mig dum men jag får det inte att fungera.

Jag går in på verifikationer, där har jag tre poster som rör detta; Själva kundfakturan, där kan jag ta fram en ny rad och välja ett konto men  så fort jag väljer det nya kontot så försvinner hela den raden. Sen har jag "förväntad inbetalning från Swish", där kan jag inte lägga till någonting. Sen har jag "inbetalning från Swish", där kan jag bara gå in och ändra momskoderna på befintliga rader.

Är jag på fel ställe och letar ?

MVH

Hej

Det låter som du redan har bokfört det och då måste korrigera en verifikation istället.

Behöver se hur dessa tre bokförda verifikationer ser ut för att kunna svara på hur du gör. Återkom med bilder/Skärmdumpar på hur de se ut (Konton och belopp i debet och kredit)

/Joachim

Thomas51
CHAMPION

Blir det inte vinstmarginalbeskattning (VMB) är inköpet är gjort från privatperson utan moms?

Hej

Inte om det var ett enstaka inköp. Då är det inte en verksamhet som bedrivs för handel med begagnade varor. 

Alla företag kan köpa in bagagnade varor från privatpersoner men det behöver inte vara VMB på det om man inte har det som affärside.

/Joachim

RobinBerggren
MEDLEM

Hej!

Här kommer skärmdumpar, försäljningen är uppdelad på två betalningar, först en erlagd handpenning sedan slutbetalningen. Om jag vet hur jag åtgärdar denna så förstår jag även hur jag gör med handpenningen.

Tack för all hjälp hittils!

Skärmklipp1.PNGSkärmklipp2.PNGSkärmklipp3.PNG

Hej

Det är den första av de tre konteringarna du behöver korrigera (Bokföringen av kundfaktura 83) så den ser ut som konteringen jag skickade till dig tidigare.

/Joachim

RobinBerggren
MEDLEM

Hej!

Jag gå in på den konteringen och klickar på det gröna pluset för att lägga till en rad, när jag sedan skriver in ett konto och väljer det så försvinner hela nya raden, vet du varför ?

/Robin

Hej

Svårt att svara på här i forumet. hade behövt se ditt system. Föreslår att du ringer in på 0470 - 70 62 00 så kan programsupporten guida dig.

/Joachim

RobinBerggren
MEDLEM

Okej jag förstår, jag testar att ringa dom. Jag ser även att i din bild har du valt konto 1221 - Inventarier, som ett motkonto, skall jag använda det trots att inköpet när det skedde bokades in på konto 1240 - Bilar och transportmedel, eller skall jag då byta ut 1221 mot 1240 ?

/Robin

Hej

Du kan ha kvar konto 1240 min bild var enbart ett exempel.

/Joachim