- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Försäljning med vmb
Undrar hur jag bokför en försäljning som tex via tradera.
12 235 ink moms är insatt på kontot 240905 ( på spec finns med försäljning + bokad frakt, provision och köpt frakt)
Försäljning:
13 400 (utan moms) försäljning
343,20 ex moms bokad frakt (5710)
85,80 moms på frakten (2640)
provision 869.44 (6050?)
moms 217,36
köpt frakt 507 (5710)
moms 101,40
Varorna är köpta för sammanlagt 13 100 kr och bokförda på konto 1465, normal vmb. Det mesta såldes med positiv vmb men en vara såldes med negativ vmb: 2 363 vart positiv vmb och 1 369 kr med negativ vmb.
På en tråd såg jag att man ska först lägga 1465 i K (inköps priset) och sedan positiv vmb på 3211 och negativ vmb på 3212. Förstår tänket men får inte till det i praktiken 😏, får inte till uträkningen av momsen
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då den totala försäljningen av VMB genererar ett totalt överskott så behöver du inte dela upp det på positiv och negativ VMB utan det räcker med att fördela moms på det totala överskottet.
Konteringen blir på följande sätt.
Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack Joachim 🙂,
En följdfråga, hur fick du fram summan på 3030 samt 2616. Antar att det har att göra med +2 363 och -1 369
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är vinsten Skillnaden mellan beloppet du fått in på kontot + kostnaderna (12 235 + 894,44+217,36+343,20+85,80+507+101,40 - Inköpspriset på 13 100 kr)
14 359,20 - 13 100 = 1 259,20
Eftersom det dragits av kostnader från det du fått insatt så plusar man på kostnaderna och momsen för att få fram vad du skulle fått in om det inte varit några kostnader alls.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ursäkta mig, har ju tänkt och räknat fel. Det sammanlagda överskottet var ju 300 kr
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim, jobbar nu med en utbetalning från Klaravik som jag är lite osäker på. När man säljer via Klaravik så lägger dom till moms på försäljningen. Tex har vi sålt en vara som köptes in privat för 4 500 kr (1465) och såldes för 5 800 + moms 1 450 samt provision 1 305 + moms 326.
Räknar man ut vinsten på summan ex moms eller slutsumman 7 250 kr? Hur ser en uppställning ut i det här fallet?
/Alma
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Behöver mer information gällande detta.
Vilket belopp får du utbetalt?
Är provisionen en kostnad som dras av?
Du får gärna bifoga hela underlaget från Klaravik.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja, provisionen dras av, utbetalt 5 618. Vet inte riktigt hur man bifogar 🙄🙈 Tycker inte att jag ser den symbolen för det här, har försökt att bara flytta över hit till konversationen men gick inte.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Prova nu om du ser en ikon för att ladda upp bilder. Jag har gjort en justering på din profil i forumet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Lyckas inte, har möjlighet att bifoga bild och när jag tar kort och ska försöka skicka så är den för stor i format. Går det inte att bifoga en pdf fil? Ska iväg o hämta min dotter nu så försöker jag imorgon igen. Tack Joachim 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är enbart bilder som går att ladda upp. Sitter du på en vanlig PC prova att använda skärmklippsverktyget som finns inbyggt i Windows. Då blir bilderna inte så högupplösta och stora rent Megabyte mässigt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hahaaa, jag lyckades. Nu har jag lärt mig något nytt, utöver allt som jag redan lär mig med bokföringen. Tack Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Härligt att det löste sig 🙂
Du bokför utbetalningen på detta sätt. Om du lägger in lagervärdet och provision plus moms först så blir skillnaden vad du skall beräkna vinsten på.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Så egentligen samma uträkningsprocess som när jag jobbar med traderas försäljning, spelar ingen roll om det säljs med eller utan moms, det är alltid utbetalningssumman + kostnader och + tillhörande moms - inköpspriset som räknar fram vinsten 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Här har jag en utbetalning där försäljningen är både med normal vmb och förenklad vmb. Avfuktaren är köpt i ett paket som alltihop kostade 2 800 och motorkap köptes in för 4 000 och den kan jag nu räkna ut men hur gör man med det första?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det som säljs med förenklad VMB bokför du bara mot ett enda konto 3020 Försäöning VMB varor. Med förenklad VMB så redovisas inte någon moms vid själva försäljningen utan när momsperioden är slut så får man manuellt räkna ut vad överskottet blir.
3020 (Försäljning under momsperioden) - 4020 (Inköp under momsperioden) = Överskottet.
Sedan gör man en manuell omföring av detta för att få momsen på överskottet redovisad.
3028 Debet (Hela Överskottet)
3030 Kredit (Nettoöverskottet)
2616 Kredit (Momsen på överskottet)
Detta görs först när momsperioden är avslutad men inte redovisad.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Just jaaa, så var det och då så klart behöver man inte göra nåt speciellt med det nu.
Men har iaf fastnat med uträkningen och konteringen , trodde att jag ska kunna men blir förvirrad med dom extra posterna.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
En följdfråga. Konto 3020 har jag ju använt vid försäljning av 1465, behöver man inte särskilja försäljning av 1465 och 4020. Eller blir det så att på slutet av en momsperiod blir bara summan av det förenklade kvar på 3020, som ska då räknas moms på.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut