Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BRICE_
MEDLEM

Försäljning tillgång anläggningsregistret

Hej, 

Jag har försökt att göra enligt vad underlaget från anläggningsregistret säger när man gör försäljningen  Men hur jag än gör får jag momsdifferens. Kan någon förklara hur man gör försäljningen momsdifferensen? 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

När man sålt en inventarie så får man alltid en momsdifferens. 

Du redovisar differensen och förklarar till Skv att du har sålt en inventarie, därav differens mellan omsättning och utgående moms.

 

//Carina

Hej, Tack för svar! En fråga till, ska det vara momskod på dessa vinst och förlustkonton? Står olika beroende på vart man ska läsa på om detta. En del skriver att det inte ska vara det och en del skriver att det ska vara 05 på båda 🙂 

Hej,

 

Jag anser inte att det ska vara momskod på vinst- och förlustkontona. Detta eftersom vinsten/förlusten inte motsvarar underlaget som du lägger moms på.

 

Säljer du en inventarie för 10 000 kr + moms så säger det ju inget om vad som är vinst eller förlust. Resultatet visas först när du omför från 12-kontona och plockar bort tillgången ur anläggningsregistret.

Därav så blir det ändå en differens i momsrapporten vid försäljning av inventarie.

 

//Carina

Det var en djungel detta 🙂 Tack så himla mycket för hjälpen!