Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Trelleborg66
MEDLEM

Försäljning via Tradera - nystartad enskild firma och valt att redovisa moms

Hej!

Undrar om jag kan få hjälp med hur jag ska bokföra min första försäljning via Tradera som ju använder sig av nettoutbetalning till bankkonto.

Enligt verifikationen från Tradera:

Total försäljningssumma 2025,- SEK (inklusive moms och här ingår fraktkostnad betald av köpare också)

Moms 25% = 405,- SEK

Försäljningskostnader (provision till Tradera) 185,50 SEK inkl. moms

Moms 25% = 37,10 SEK

Köpt frakt 419,- SEK inkl. moms

Moms 25% = 83,80 SEK

Totalt utbetalt till bankkonto = 1420,50 SEK (inkl. moms)

Vilka konton bör användas och vilket konto ska vara debet/kredit för att det ska bli rätt?

Måste provision och frakt redovisas separat eller går det att bara redovisa nettoutbetalningen som en försäljning av varor tillsammans med utgående moms?

Tacksam för snabbt svar!

2 SVAR 2
Pamela J
MODERATOR

Hej Trelleborg66,

Tack för din fråga.

Nettoutbetalningen från Tradera enligt informationen ovan kan bokföras så här:

1930 1420,50kr Debet 

3XXX 1620kr Kredit

2611  405kr Kredit (kan även vara 2610 beroende på vilket konto du bokför utgående moms 25%)

6090 148,40kr Debet

2640 37,10kr  Debet

5710 335,20kr Debet

2640 83,80kr Debet

Där jag skrivit 3XXX så ersätter du XXX med det konto som du använder för din försäljning.

Konto 6090 avser övriga försäljningskostnader. 

Provision och frakt måste redovisas separat eftersom det inte är tillåtet att enbart redovisa nettoutbetalningen som försäljning och utgående moms utan man måste även särredovisa kostnaderna och den ingående momsen. 

Observera att ovan svar förutsätter att du får pengarna utbetalda i samband med försäljningen. Om du istället får pengarna utbetalda några dagar/någon vecka/månad efter det att försäljningen skedde är det normalt så att försäljning och moms ska redovisas det datum den skedde och då som en fordran som sedan bokas bort när man får pengarna utbetalda. Dubbelkolla gärna med Skatteverket vad som gäller för dig. 
Om det blir aktuellt att bokföra försäljningen/kostnaderna på försäljningsdatumet så byter du ut konto 1930 i konteringen ovan mot konto 158X Fordran Tradera och bokför sedan utbetalningen från Tradera på samma konto (1930 Debet / 158X Kredit).  

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Trelleborg66
MEDLEM

Tack för ditt svar! Det är till stor hjälp!