Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förseningsersättning - eEkonomi

Har förstått att man kan debitera förseningserättning á 450 kr av näringsidkare som inte betalat faktura i tid. Bör denna påminnelse skickas separat från dröjsmålsränta, alltså först en påminnelse med 450kr och när utsprungsfakturan är betald debiteras dröjsmålsränta via separat faktura? Eller dröjsmålsränta debiteras i samband med påminnelse och förseningsersättning?
5 SVAR 5
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej,

Sedan mars 2013 finns möjligheten att ta ut en förseningsavgift för företagskunder á 450 kr.

För att det ska vara möjligt krävs det att köpet som har skett gäller varor eller tjänster och att köparen är en näringsidkare eller myndighet (B2B).
Det behöver inte finnas nåt särskilt avtal mellan parterna så länge fakturan har minst 30 dagars betaltid.

Väljer man att arbeta med förseningsavgift får man inte kräva ersättning för påminnelse, inkassokrav eller amorteringsplan. Alla dessa avgifter ersätts därmed av förseningsavgiften.

En dröjsmålsränta faktureras aldrig förrän fakturan har blivit betald då den avgiften beräknas fram efter antalet dagar som fakturan har förfallit.
Däremot förseningsavgiften har ni rätt att kräva då fakturans betaldatum har överskridits och denna ersätter då alla eventuella påminnelseavgifter.
Alltså kan ni fakturera förseningsavgiften direkt men en dröjsmålsfaktura skickas först när skulden är betalad.


Ha en fin dag!
/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar!

Jag skrev en påminnelsefaktura med förseningsavgift för en förfallen faktura till företagskund. Jag har nu fått betalning, dock för originalfakturan, ej påminnelsefakturan. Vad gör jag åt detta, lämpligast? Till saken hör, att då jag meddelade kund att en faktura var obetald påstod kund att de inte fått fakturan, trots att den mailats långt tidigare, och mailet var levererat. Kan kund påstå att de inte fått originalfakturan? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tog emot betalningen 10 veckor efter originalfakturans förfallodatum, efter skickad påminnelsefaktura. Har jag rätt att debitera dröjsmålsränta trots att kund menar att de inte fått fakturan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tacksam för råd gällande annan obetald faktura. Har försökt nå kunden utan resultat och skickat påminnelsefaktura med påförd förseningsavgift. Det är nu mer än en månad efter originalfakturans förfallodatum. Bör jag skicka fler påminnelser eller gå vidare via annan instans? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Phlippis! 

Det är lite ord mot ord kring detta, men juridiskt sett är din kund skyldig att se till att kontakta dig om de inte fått någon faktura. Därigenom är din kund även skyldig att betala påminnelseavgiften. 

Även om det skulle vara så att fakturan kommit bort på posten eller i mail så ändrar det inte skyldigheten till att betala den i tid. Så, sammanfattningsvis är ni skyldiga att skicka en faktura - men kunden är skyldig att betala enligt överenskommelsen även om hen inte mottagit fakturan.

Du får helt enkelt göra ett övervägande och fundera på hur du vill hantera detta. 

Hoppas att det här var svar nog.
Ha en fin torsdag!

/ Linnéa