Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlexBarta
MEDLEM

Förskott och negativt eget kapital

Hej, hur bör man bokföra om hela försäljningen består av pre-orders? Exempelvis om man får betalt långt innan varan levererats. Säg att det handlar om 1000 SEK i inbetalningar och 600 SEK i kostnader, så som jag har läst skulle man kunna göra följande:

 

D 1930: 1000

K 2420: 1000

 

Nu är det dags att producera de försålda varorna:

 

K 1930: 600

D 4500: 600

 

I.o.m att det är 400 SEK vinst kvar på kassakontor uppstår det ju redan ett problem på balansräkningen, dvs skulder (1000) som är större än tillgångar (400). Sen när varorna levereras blir ju allt bra igen:

 

D 2420: 1000

K 3105: 1000

 

Nu är skulder 0 och endast vinst är kvar, men i mellansteget förstår hur man inte tvingas likvidera firman pga större skulder än tillgångar?

6 SVAR 6
AlexBarta
MEDLEM

Ingen som har något tips?

Hej

Då du får betalt i förväg så är det helt korrekt sätt att hantera detta på och det är inga problem med att man inte har en intäkt då du har kvar likvida medel i företaget.Det är ju primärt vid året slut som tillgångarna inte får understiga hälften av aktiekapitalet i ett aktiebolag. I en enskild firma är det inte lika strikt och man kan göra en förlust och ha ett negativt (Positivt i balansrapporten) eget kapital. Förskottsbetalningen är ju i princip en intäkt man har även om det inte bokförts upp som en sådan innan varan har levererats.

/Joachim

Förstår, men om det skulle ta flera år att tillverka varan, dvs över flera bokslut? Då skulle man tvingas att likvidera firman? Går det inte att påpeka i bokslutet att det inte är så illa som det kanske ser ut?

Hej

Jo det går att ta upp tillverkning av produkter som en tillgång (Lagervara) i bokslutet. Det man behöver veta d är värdet på produkten.

/Joachim

Borde inte värdet av produkterna vara exakt samma som förköpsbeloppet? Dvs i vanliga fall förstår jag att man använder lägsta värdets princip, men i det här fallet har ju varorna redan sålts så vi vet ju exakt vad de är värda.

Hej

Lagervärdet skall vara nettobeloppet dvs beloppet exklusive eventuell moms.

/Joachim