Hej,
Jag behöver hjälp med en bokföringsfråga. Jag har skapat en förskottsfaktura till en kund, skickat den och fått betalningen. I efterhand visade det sig att endast halva jobbet är utfört, och kunden önskade en specifik faktura med alla produkter inkluderade, vilket jag sedan skapade.
Eftersom den första fakturan var ett förskott borde den bokföras på förskottskontot, men den är registrerad på konto 3041 och jag kan inte ändra detta. Jag vill matcha den slutliga fakturan mot inbetalningen, men eftersom vi återbetalade halva summan blir beloppen olika och kan inte matchas rakt av.
Kan ni ge vägledning om hur jag går vidare, exempelvis om jag kan lägga beloppen på kundfordringar eller om det finns ett bättre sätt att lösa detta?
Tack på förhand för hjälpen
Hej
Beloppet på konto 3041 och 2611 antar jag kan du bokföra om manuellt till konto 2420 via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
3041 Debet
2611 Debet
2420 Kredit
Bästa sättet är att skapa en kreditfaktura på det återbetalda beloppet. Gör du krediteringen från Försäljning > Kundfakturor och på originalfakturan så kvittas det krediterade beloppet mot originalfakturan så det enbart är kvar vad kunden faktiskt skall betala. Då matchas inbetalningen sedan precis som vanligt.
/Joachim
Jag följde stegen för kreditering och kvittning mot originalfakturan enligt rekommendationerna. Problemet är att trots att jag har skapat en kreditfaktura och kvittat den mot originalet, kvarstår den ursprungliga summan oförändrad.
Jag har testat att kreditera, ångra kvittningen och sedan kvitta på nytt, men den ursprungliga summan syns fortfarande som tidigare.
Varför ändras inte originalbeloppet och hur jag bör gå vidare för att rätta till detta?
Hej
Du borde få ett restbelopp på fakturan. Svårt att svara på i ett forum eftersom jag inte kan se ditt system. Jag rekommenderar att du ringer in till vår support på 0470 - 70 62 00 så någon får skärmdela med dig och se hur det ser ut.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.