Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A-L Karlsson
MEDLEM

Förskottssemesterskuld vid bokslut

Hej,
Jag funderar hur förskottssemesterskulden ska bokas vid bokslut. Ska man bara minska ner skulden på kto 2920 eller ska man ha den skulden på ett eget kto? Hur gör ni andra?

/Anna-Lena

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Först så måste man göra en bedömning av om skulden kommer att regleras eller avskrivas i framtiden. Det allra vanligaste är att skulden avskrivs efter 5 års anställning och om det vanligaste är att personalen stannar i 5 år eller mer så finns det ingen anledning att boka upp den fordran som företaget har på de anställda.

Tack för svar! Jag utgår nog från att tillsvidare anställd personal blir kvar sina fem år men det vet man såklart inte förrän man står där med facit i hand.

Frågan återstår fortfarande vad jag gör med den informationen som kommer ut på rapporten "semesterlöneskuld". Den är fördelad på;
Total semesterskuld (kto 2920 hos oss)
Arb.giv.avg. på sem.skuld (kto 2941 hos oss)
Semesterförskottsskuld (???)
Kompskuld (kto 2911 hos oss)

Se det bara som ren information.

I samband med utskriften så kan du välja om du vill se förskottsemester. 

Jag bockar aldrig i den rutan utan väljer endast att jag vill se kompskuld.

 

Är det så att någon anställd slutar innan de 5 åren har gått så har man ju ändå inte visat för lite skuld i bokslutet utan snarare tvärtom. Man kan se det som en försiktighetsprincip att inte redovisa förskottssemester i bokslutet.