Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vadhaj
MEDLEM

Första förhöjda leasingavgift bil som bokförts fel

Hej.

Har tidigare haft en redovisningskonsult som sköt min bokföring. Nu har jag tagit över den ekonomiska delen och noterar att jag har 67 980kr som finansiella tillgångar i min balansräkning, något jag i verkligheten inte har. Noterar efter att ha gått igenom huvudböckerna att min redovisningskonsult har då bokfört den första förhöjda billeasingavgiften under mars 2023 på följande sätt:

Fakturan:

2440-Leverantörsskulder: kredit 67 980kr

1383-Lämnade depositioner, långfristiga: Debet 67 980kr

Betalningen:

2440-Leverantörsskulder: Debet 67 980kr 

1930-Företagskonto: Kredit 67 980kr

Hur ska jag korrigera detta på bästa sätt? Enligt min redovisningskonsult får man korrigera det vid inlämning av leasingbilen mars 2026. Detta låter dock inte rätt och går ju inte att göra en korrigeringsfaktura 2 år i efterhand.

Mitt tänkta lösning är följande med hjälp av en manuell verifikation där jag bifogar samma kvitto:

1383-Lämnade depositioner, långfristiga: Kredit 67 980kr

2641-Debiterad ingående moms: Debet 13 596kr (Rätt att dra av 50% av momsen som ej dragits av tidigare)

5615- Leasing av personbilar: 56 384kr

Sedan periodiserar jag kostnade med hjälp av periodiseringsmodulen i visma under dem månaderna som jag har kvar av leasingen det vill säga 12 månader.

Låter denna lösning som en bra ide? tacksam för input och all hjälp. Tack på förhand. 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Den första förhöjda leasingavgiften ska periodseras/kostnadsföras löpande över leasingperioden. Det innebär att din tanke är helt rätt, men när du periodiserar beloppet på 5615 ska du låta kostnaden ligga kvar på 5615 för delen av leasingperioden som redan har passerat. 

Kontrollera för säkerhets skull att det inte är draget moms på leasingavgiften på den faktura där första förhöjda avgiften ligger med.

//Carina

Tack så mycket Carina. Det låter rimligt, så gör jag 🙂