Hej.
Har tidigare haft en redovisningskonsult som sköt min bokföring. Nu har jag tagit över den ekonomiska delen och noterar att jag har 67 980kr som finansiella tillgångar i min balansräkning, något jag i verkligheten inte har. Noterar efter att ha gått igenom huvudböckerna att min redovisningskonsult har då bokfört den första förhöjda billeasingavgiften under mars 2023 på följande sätt:
Fakturan:
2440-Leverantörsskulder: kredit 67 980kr
1383-Lämnade depositioner, långfristiga: Debet 67 980kr
Betalningen:
2440-Leverantörsskulder: Debet 67 980kr
1930-Företagskonto: Kredit 67 980kr
Hur ska jag korrigera detta på bästa sätt? Enligt min redovisningskonsult får man korrigera det vid inlämning av leasingbilen mars 2026. Detta låter dock inte rätt och går ju inte att göra en korrigeringsfaktura 2 år i efterhand.
Mitt tänkta lösning är följande med hjälp av en manuell verifikation där jag bifogar samma kvitto:
1383-Lämnade depositioner, långfristiga: Kredit 67 980kr
2641-Debiterad ingående moms: Debet 13 596kr (Rätt att dra av 50% av momsen som ej dragits av tidigare)
5615- Leasing av personbilar: 56 384kr
Sedan periodiserar jag kostnade med hjälp av periodiseringsmodulen i visma under dem månaderna som jag har kvar av leasingen det vill säga 12 månader.
Låter denna lösning som en bra ide? tacksam för input och all hjälp. Tack på förhand.
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Den första förhöjda leasingavgiften ska periodseras/kostnadsföras löpande över leasingperioden. Det innebär att din tanke är helt rätt, men när du periodiserar beloppet på 5615 ska du låta kostnaden ligga kvar på 5615 för delen av leasingperioden som redan har passerat.
Kontrollera för säkerhets skull att det inte är draget moms på leasingavgiften på den faktura där första förhöjda avgiften ligger med.
//Carina
Tack så mycket Carina. Det låter rimligt, så gör jag 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.