Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga gällande invitarier aktiebolag

Hej,

Vet inte om denna fråga tillhör detta forum men jag skulle uppskatta lite hjälp.

Jag har en kund som driver AB. Hen har inga anställda, utan jobbar själv i aktiebolaget. Hen funderar på att göra en lite större investering i en maskin för att underlätta sitt jobb. Detta också eftersom det kan vara en bra vinstplanering. 

Dock uppstod frågan hur detta fungerar. Hen funderar på att bara driva AB:t i cirka fem år till och vill då veta vad händer med inventarierna när hen avvecklat företaget. 

Samt hur blir det med att göra en sån investering nu. Jag menar hur påverkar det årets vinst?

Jag frågar er för att jag tycker att ni alltid har så bra tankar och jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Mvh

Linnéa

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Rent bokföringstekniskt måste inventarierna avyttras på något sätt antingen genom att man köper ut dem privat eller att de säljs externt innan bolaget avvecklas.
Detta för att tillgångarna i företaget skall bokföras bort innan avvecklingen. Sen är regelverket sådant att man som ägare inte får ta ut dem utan att betala för dem. Det skulle bli en bra löneförmån om det skulle vara tillåtet. Därför måste man göra en värdering så man får fram marknadsvärdet och sälja dem.

Hur det påverkar vinsten beror på vilken livslängd- /Avskrivningstakt maskinen skall ha. Om vi leker med tanken att livslängden är 5 år så kommer det om man gör en linjär avskrivning dvs skriver av samma belopp i 5 års tid påverka resultatet negativt med en femtedel av nettopriset per år.

Hoppas detts klargjorde frågetällningarna åt er.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim