Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga kring fakturor som går över årsskiftet/betalas efter årsskiftet

Hej! Jag har dels fakturor som skickats i år, men som inte kommer att vara betalda och bokförda förrän nästa år. Sedan har jag också jobb som gjorts nu i december men som jag inte kommer att kunna fakturera förrän i början på nästa år och således kommer betalningen och efterföljande bokföring komma in någon månad in på det nya året. 

 

Så min fråga är: Jag antar att båda dessa fakturor ska räknas till 2023 års resultat, men behöver jag göra något utöver att bokföra dem precis som vanligt när de kommer in för att det ska stämma sedan när jag gör bokslut/årsredovisning?

(Jag har klickat i använd automatisk bokföring av periodiseringar) 

 

Vad behöver jag i såna fall  ? 

(Använder kontantmetoden) 

MVH / Frida

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt korrekt att båda dessa fakturor skall tillhöra 2024 år bokföring och då då du bokfört enligt kontantmetoden så behöver du hantera detta på ett speciellt sätt. 

Kan nämna att om det totala beloppet för alla fakturor inte överstiger 5 000 kr så behöver du inte göra som jag skriver nedan.

1. Fakturora som skapats och skickats ut under 2023 behöver du lägga in via Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifikation.

Datum 2023-12-31
Beskrivning > Kundfordringar [Fakturanummer]

1510 Kundfodringar debet
30XX Kredit
2611 Kredit

När du sedan får betalt så skall inbetalningarna bokföras mot konto 1510 enbart för att kvitta bort din kundfordran.

2. För arbetet som utförts i 2023 men som kommer bli fakturerat i 2024 så behöver du hanera det på ett annat sätt eftersom momsen skall redovisas i det år som intäkten faktureras.

a) I Bokslutet på datum 2023-12-31 gör du förljande manuella verifikation.

Börja med att skapa följande konto under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto

 

Sedan bokför du intäkten på följande sätt

1790 Debet
3090 Kredit

b) På datum 2024-01-01 så gör du sedan en liknande kontering men där du vänder på debet och kredit

1790 Kredit
3090 Debet

c) när du sedan får betalt för den faktura du skapat och skickat ut till kunden så hanterar du den precis som vanligt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim