Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

andan913
MEDLEM

Fråga om VMB kontra normal moms

Hej!

 

Enligt dokumentation hos SKV och även i Vismas guider nämns att tillämpningen av VMB är frivillig och att man alltid får använda normala momsregler.

 

Min tolkning av detta är att jag då skulle kunna erbjuda bättre priser till företagskunder för samma vinstmarginal och jag tänkte höra med er om jag förstått det hela rätt. 

 

Säg att jag köpt in en begagnad vara från en privatperson för 5000kr till firman och säljer den för 10000kr. 

 

Säljer jag den enligt normal VMB får jag behålla 4000kr av vinsten.

 

För att behålla samma vinst mot en företagskund kan jag väl då strunta i VMB och erbjuda det bättre priset 9000kr + moms? Med korrigering av inköpsposten i bokföringen så att inköpet lagerförs mot konto 1460 istället för 1465. 

 

Är min tolkning korrekt eller finns några hinder mot att tillämpa detta förfarande?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag tror du missuppfattar detta något. 

Du behåller fortfarande 9 000 även om du använder vmb. 

Du kommer inte få momsrapporten att bli korrekt om du inte använder VMB då momskoden måste stämma med det faktiska momsbeloppet. 
Så jag skulle säg att du för att du skall kunna få bokföringen rätt så måste du bokföra det enligt reglerna för VMB.

/Joachim

Se Exempel 1 och Exempel 2 här så kanske det blir tydligare vad jag menar - https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/vmb-av-moms-begagnade...

 

Notera att jag skrev 4000kr av vinsten så självfallet 9000kr totalt. 

Hej

Ok om du fakturerar en momsregisterad kund som får dra av moms så kan du fakturera dem den behållning du vill ha plus moms. Dvs 9000 plus moms. Förtjänstren kommer dock bli densamma. Skillnaden är att kunden får dra av momsen på inköpet.

/Joachim