Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joa_bj
UTFORSKARE

Fråga om årlig avskrivning av markanläggning?

Vi är precis i färd med att ta en ny anläggning (Pumptrackbana) i bruk och den markinventarien kommer att skrivas av på 10 år.
Anläggningen är finansierad av fonder och stiftelser och inkommna bidrag skall bokas som 2390-Övriga långfristiga skulder enligt dem.
Fakturan bokas mot ett 11xx-konto (tips på vilket?).
Sedan skall ju inventarien/anläggningen varje år, under 10, år, skrivas av mot ett 11xx konto.
Frågan är om det måste vara samma 11xx-konto som fakturan gick mot eller hur skall man tänka där? Om, inte vilket konto är lämpligt
 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle rekommendera konto 1150 markanläggningar då jag inte tror det kan klassas som en byggnad. 

Avskriningarna gör ni sedan mot konto 1159 ackumerade avskrivningar för markanläggningar. man använder inte samma för att det lätt skall gå att utläsa dels vad själva värdet på banan är och hur mycket som är avskrivet.

1159 Kredit
7824 Debet

/Joachim

joa_bj
UTFORSKARE

Tack. En följdfråga @Joachim E .
Andra bidragsgivare har inte inget specifikt krav att deras bidragsinsättning skall bokas som 2390 och klassa som skuld
Skulle du säga att det ändå är lämpligt att lägga de bidragen mot 2390 eller är det att föredra att boka dem som tex 3830 (EU-bidrag är ett case)?
Om man inte bokar dem som skuld (2390)  utan som bidrag skall markanläggninens startvärde reducerar med den summa som klassa som bidrag?

Hej

Jag skulle säga att alla bidrag man får skall läggas i kontoklass 398X

3981
Erhållna EU-bidrag
3985
Erhållna statliga bidrag
3987
Erhållna kommunala bidrag
3988
Erhållna bidrag och ersättningar för personal
3989
Övriga erhållna bidrag

Markanläggningens värde påverkas inte av bidraget. Det enda som skiljer sig åt är att den finansieras med delar bidrag och delar egna medel.

/Joachim