2025-03-18
09:05
Hej VI har ett flertal transaktioner som grundar sig i samma beslut. I vårt fall är det ett stöd från Jordbruksverket som betalas ut i flera omgångar. Till de utbetlaningar som sker vill jag koppla beslutsunderlaget så man kan se kopplingen mellan insättning och beslut. Men det verkar bara som man kan använda samma underlag en gång. Det enda sättet jag lyckas lösa det på är att ladda upp samma doument flera gånger med olika namn, Finns det något smidigare alternativ?
... Visa mer
2025-03-11
12:11
Hakar på denna tråd eftersom den redan fanns. Räcker nedan som verifikation eller krävs det ett "kvitto" av något slag. Vi är en ideel förening där löskförsäljning tex sker utan översyn från oss utan det är självbetjäning. Nedan visar ju vad det är som sålts och vilket datum. Även moms (vilket det inte är i detta fallet) Och en till fråga. Om man under en dag sålt korv och läsk och fika, kan man slå ihop alla tre och nämna dem som "Swish försäljning läsk, korv och fikabröd"? Förutsatt att man får göra som jag frågar om i min första fråga. Inte sällan är det ju smidigt att om man har ordnar en dag med diverse försäljning att klumpa alla transaktioner till en, men det förutsätter ju att båda måna frågor ovan har ett svar som tillåter att jag gör så.....
... Visa mer
2025-03-11
11:55
Man kan ju se om det finns gem om man scrollar igenom hela årets transaktioner, men finns det någon rapport eller filtrering man kan göra för att inte behöva stega sig igenom sida för sida? För att spara tid att identifiera var man missat?
... Visa mer
2025-03-10
18:01
Inte helt bevandrad inom varken programmet (började i September) eller redovisning (blev kassör i år). Om jag villl se vad vi hade för bokröt saldo i föreningen vid ett visst datum för att se om det matchar med det faktiska saldot, var jag jag se det. Vid felsökning underlättar det och jag skulle även vilja se vad redovisat saldo vs faktiskt saldo var för 2024-12-31.
... Visa mer
2025-03-10
15:13
Vårt plusgiro är ju 1930 men bokningen i bäörjan av året verkar gå mot 1920. Det känns inte rätt. Kanske det som är felet eller? Ingen aning om varför 1920 lades in av mig 🙄. Jag lyckades hitta var man ändrar frå¨n 1920 till 1930 och nu ser det mycket bättre ut. Inte helt 100, men så när som några hundra kronor som jag behöver leta efter. Tack så länge!
... Visa mer
2025-03-10
14:52
Om vi startar med grundproblemet som nog hörrör från min första dag i Visam. När jag startade med Visma fastnade jag på: "Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00. Det blir det när summan av tillgångar.......". Vi hade inga tidigare resultat att relatera som bokförst som de skulle till så jag fick ett bankonto med ett saldo. För att ens kunna komma igång och börja arbeta i Visma fick jag rådet att: "Använd konto 2060 som motkonto när du registrerar Ingående balans. På så sätt kommer du igång." Tror det kan blivit nåt fel här kanske eftersom jag har ett stort minus på bokfört saldo. Om jag söker på 2060 resp 1920 så ser det ut så här: Något som blivit bakvänt eftersom vi ser ut att ha minussaldo? Å andra sidan så har jag ju flyttat 200k från plusgiro till ett sparkonto och senare så använders dessa 200k som en investering och ligger nu mot en 10-årig avskrivning. Just nu känns det mest förvirrat. Inte "på riktig" då utan bara i Visma. Verkligeheten har jag bra koll på, men just det här.....
... Visa mer
2025-03-10
13:23
Börjar med att säga att jag är en newb på områden och gick in i Visma i höstas efter att ha tagit över som kassör i en liten ideell idrottsklubb med pärmar och tveksamma bokföringsunderlag (dock allt under kontroll, men inte regisrerat som man hade velat. Skulle väl egentligen behöva köpa några konsultimmar inför årsbokslutet, men det verkar ju som inga revisionsbyråer verka vara intresserade av det om man går genom er tjänst för mathning. HAr ringe en par-tre stycken också som bara vill gå in i ett större engagemang. Till saken: För att komma igång överhuvudtaget för 2024 använde jag efter tips från forumet 2060 som motkonto till det vi hade på plusgirot när vi gick in i 2025. Ca 246.000 kr. Nu verkar jag inte kunna lägga in bilder, men det faktiska saldot på plusgirokontot är idag ca 75.000 och det bokförda saldot ligger på ca -200.000. Kan nämnas att 200K flyttades till ett sparkonto och användes senare på året till en investering i en anlägningen där de 200k ingår i en 10-årig avsrkivningsperiod. Fråga 1. När man gör årsavstämning och bokar om föregående års resultat är det tänkt att saldot på plusgirot skall stämma med vad som faktiskt fanns på kontot sista dagen för året? Om ja, då kommer nästa fråga. Resultat för året uppgår till ca 1,5Msek i vinst, vilket beror på ett bidrag vi fått som sedan investerats i en anläggning som skrivs av på 10 år. Så vinsten ligger "inlåst" i en anläggningsinventarien. Om jag bokar 2024-vinsten på årets första dag, kommer faktiskt saldo och bokfört saldo att matcha för alla konton då om allt står rätt till. Jag har nog (inte bara nog) helt missat hur detta funkar så jag vet inte knappt vad jag skall ställa för frågor. Fråga 2. Den som skall revidera räkenskaperna behöver väl kolla av så bokfört saldo stämmer med vad vi faktiskt har på bankkontot eller? Om det inte löser sig automatiskt när man bokar förra årets resultat på årets första tag så vet jag inte.... Men det kanske det gör. Vågar dock inte testa..... Allt skall vara i sin ordning, men det r nog bara jag som inte fattar hur allt hänger ihop. Som ni ser, jag skulle behöva förstå lite basics kring just detta....
... Visa mer
2025-01-20
00:18
Tack. Om vi tar exemplet med medlemsavgifter. Vi skickar inte ut några fakturor utan medlemmar betalar in på uppmaning via sociala medier som upplägget ser ut. Skulle det i detta faller vara tillräckligt med att man som bildunderlag kopplar transaktionsdetaljerna som man kan ta ut via banken? Dvs att verifikationer av denna typ har stöd av vad som hänt på det faktiska kontot....
... Visa mer
2025-01-18
10:20
Vi har tre insättningar på mindre belopp (150-330 kr) som jag inte har en aning om varför de betalats in och var de kommer från. Står EXELA TECHNOLOGIES AB PRIVATGIROT men efter goolging så blir man ju inte klokare av det. Hur gör man rent bokföringsmässigt? Finns det något "misc"-konto man kan boka inkomsten mot?
... Visa mer
2025-01-17
19:26
Är inte helt säker på vad som gäller. Känner att jag har en liten lucka vad som gäller så ha överseende för dumma fråor 🙂 Vi är en ideel idrotttsförening. Några exempel som inte för mig är givna. 1. Bankavgifter (tänker då på swishavgifter, årsavgiften till den bank man använder och andra småtranskationer) Måste jag när jag bokar dessa koppla någon form av underlag till en sådan bankhändelse? 2. Medlemsavgifter. Dessa swishas i huvudsak in, men ibland betalas de till vårt plusgiro. Behövs någon form av underlag kopplat till den bokning mot medlemsavgifter jag gör i Visma? 3. Vi får ett årligt bidrag fråm kommunen och ibland specifica riktade stöd före ett visst ändamål. Förutom att jag bokar det som "erhållna kommunala bidrag" behöver jag koppla någon form av underlag till dessa insättningar?
... Visa mer
2025-01-17
18:49
Vi har i vår idrottsförening inte haft en inventarieförteckniung tidigare och jag håller på som bäst som relativtnybliven kassör att ta mig an det efter att fått ordning poå allt det viktigaste. Jag har några frågor kring det. 1. Vi äger en obebygd tomt som man en gång i tiden fick (vill man "minnas", från kommunen). Den klassas som specialenhet med ett taxeringsvärde som är noll. Dock har den ett värde om vi skulle sälja den då det är byggbar tomtmark. Skall den tas upp som inventarie/tillgång och isåfall hur och till vilket värde? Antar att den inte skall skrivas av då den funnitsi förenings ägo så länge som någon kan minnas. 2. Vi har även en klubbstuga. Samma där. Taxeringsvärde noll. Den har ett försäkringsvärde dock. Skall den tas upp som inventarie/tillgång? Antar att den inte skall skrivas av då den funnitsi förenings ägo så länge som någon kan minnas. 3. Vi har i år (1 Oktober) tagit en ny anläggning i drift som kostade ca 8 Msek att uppföra. Jag tänkte lägga upp den som markanläggninar och den kommer att skrivas av på 10 år. Behöver jag aktivt göra något varje år med den tillgången eller sköter det sig själv i bakrunden baserat på den specade avskrivningstiden? JAg gissar att de inte är så enkelt och att man måste fylla i hur mycket som skrivs av varje år? I mitt fall 800.000 per år eller för just detta år (3 månader om man räknar från 1 Oktober) 800.000/12 x 3. 4. Vi har även en del andra inventarier. Tex en ar gamla åkgräsklippare som köptes in för ca 25.000/st för många år sedan. De kan anses avskrivna, men hur lägger man in en sådan tillgång som finns, men har ett nollvärde. Anskaffningsvärde skall ju anges. Sätter man start av avskrivning "in the past" så att säga med en avskrivning på säg fem år med slutdatum som redan varit?
... Visa mer
2025-01-03
12:52
Tack. I samband med att jag tog över som kassör upphörde denna hantering.
... Visa mer
2024-12-31
12:21
Vi har ett updrag från vår kommun att sköta vissa grönytor. Vi är en ideell förening och får årligen ett belopp från kommunen för detta uppdrag. Hur bokar jag det? Det är ju inte ett bidrag som jag ser det utan mer ett uppdrag och en tjänst vi utför.
... Visa mer
2024-12-31
10:57
Tack! Vad bokför man man en sådan transaktion under för kontokod?
... Visa mer
2024-11-27
20:41
Vi har två medlemmar i våran idrottsförening som tillfälligtvis lånat ut pengar till föreningen. Dessa lån bokade jag som 2890, Övriga kortfristiga skulder. Nu har pengarna betalats tillbaka, utan ränta, till de två medlemmarna och jag undrar hur man skall boka återbetalningen av deras lån till oss
... Visa mer
2024-10-16
18:59
Tagit över som kassör in en ideell idrottsförening där allt tidigare bara var pärmar med kvitton som jag tog över från vår tidigare 80+ år gamla kassör. Jag håller på att digitalisera 2024 nu och den finns några transaktioner jag är osäker på hur jag skall hantera. Det här är en av dem. Den förra kassören flyttade pengar från klubbens konto till sitt privata konto för att sedan ta ut kontater löpande för att betala för utlägg som han och andra inom klubben gjort för tex inköp av korv, läsk, bensin eller vad det nu på vara. Småinköp. Den kontoflytten undrar jag hur jag skall bokföra. När pengarna han flyttat över var förbrukade gjorde han samma sak igen. Inköpen dokumentades med kvitton och summan han flyttat från klubben till sig räknades av allt eftersom.
... Visa mer
2024-10-07
14:36
Tack. En följdfråga @Joachim E . Andra bidragsgivare har inte inget specifikt krav att deras bidragsinsättning skall bokas som 2390 och klassa som skuld Skulle du säga att det ändå är lämpligt att lägga de bidragen mot 2390 eller är det att föredra att boka dem som tex 3830 (EU-bidrag är ett case)? Om man inte bokar dem som skuld (2390) utan som bidrag skall markanläggninens startvärde reducerar med den summa som klassa som bidrag?
... Visa mer
2024-10-07
11:48
Vi är precis i färd med att ta en ny anläggning (Pumptrackbana) i bruk och den markinventarien kommer att skrivas av på 10 år. Anläggningen är finansierad av fonder och stiftelser och inkommna bidrag skall bokas som 2390-Övriga långfristiga skulder enligt dem. Fakturan bokas mot ett 11xx-konto (tips på vilket?). Sedan skall ju inventarien/anläggningen varje år, under 10, år, skrivas av mot ett 11xx konto. Frågan är om det måste vara samma 11xx-konto som fakturan gick mot eller hur skall man tänka där? Om, inte vilket konto är lämpligt
... Visa mer
2024-10-04
11:39
Vi har ett projekt som delfinaisieras via statligt bidrag (Arvsfonden). De vill inte att man bokför summan vi fått som ett bidrag (tex 3820) utan som en långfristig skuld (tex 2390 eller ett underkonto till det). Denna "skuld" skrivs sedan av mot anläggningens värde på 10 år. När jag skall betala fakturan med inkomna pengar, skall jag då även där boka fakturan mot 2390 (här känner jag att mina bokföringsskills brister år det grövsta)? Eller skall man boka sånt mot ett 11, 12 eller 13-konto för anläggningar?
... Visa mer
2024-10-02
19:20
Vi har två privatpersoner som hjälpt vår ideella förening med ett kortfristigt lån (ca 6 månader) till en investering. Lånen kommer att betals tillbaka när medel från en stiftelse kommer in. Hur kontoför jag detta när lånen kommer in och sedan när de betalas tillbaka?
... Visa mer
2024-09-30
12:02
Hej Pamela, Korrekt. Vi delar ett arv med tre andra föreningar och det är den årliga avkastningen på fonderna vi får som jag undrar hur jag skall bokföra. Jag vet inte exkat hur upplägget ser ut rent arvsmässigt, men vi bestämmer inte eller har tillgång till fonderna utan det är den årliga avkastningen som är vårt arv så att säga.
... Visa mer
2024-09-29
21:15
Vår ideella förening fick ett av för en par år sedan och i år var första året vi hade utdelning. Arvet består i att vi får utdelning från fonder årligen. Hur bokar jag det? 3860 eller 3870 eller något annat?
... Visa mer
2024-09-29
15:27
Vi äger en vattenpump som ett flertal fastigheter använder för "sjövatten" under sommaren. Varje år betalar varje användare en avgift och jag undrar vad jag skall boka det mot för konto lämpligtvis?
... Visa mer
2024-09-29
09:26
Vilken post sätter man som minus i en bokning @Roffakab ? På 2060 eller på vårt plusgiro (1920)?
... Visa mer
2024-09-29
09:11
Lär mig medan jag springer Jag har följande scenarion, i kronologisk ordning. Hur bokför jag respektive steg? 1. Jag får in 500.000 på vårt plusgiro vilket är ett bidrag till en ny anläggning från en stiftelse. 2. Jag flyttar över motsvarande summa till ett för stiftelsen dedikerat konto (krav från stiftelsen) där pengarna ligger under en tid. 3. Jag flyttar tillbaka de 500.000 till plusgirokontot för att i nästa steg betala en faktura. 4. Jag betalar en faktura på 500.000
... Visa mer
2024-09-28
11:44
Är precis i färd med att dra igång med Visma. Har Nordea där sportklubben har fyra olika Swishnummer. Ett för försäljning, två för olika anläggningar vi driver och ett för medlemsavgifter. Detta för att kunna skilja på var betalningarna kommer från. Hos Nordea har jag dock inte lyckats lista ut hur man kan skilja på dessa i Nordea Business (tror inte det går) med mindre än att man går in i det separata Nordea Swish Admin och kollar på respektive konto. I vanliga Nordea Business ser man inte vad inbetalning kommer från för Swishnummer, ej heller meddelandet (där står bara namnet) Några ideér och tankar kring om detta går att göra på ett smidigare sätt utan att behöva hoppa mellan Nordea Swish Admin och Visma varenda gång det kommer in en betlaning. Antar att Nordea är begräsningen eftersom som jag förstår det all info jag vill ha inte går över till Nordeasöversikt....
... Visa mer
2024-09-28
11:28
Importerade hela 2024 och det verkar funkat. Får dock bara med tre kolumner som syns i Visma som jag kunde välja var de skulle plocka från CSV-filen. "Referens" (hos Nordea kallas det meddelande) är ju OCR/fakturanummer. Den är ju inte sällan rätt intetsägande och utan hjälp av andra kolumner blir man ju lite blind. Kan man få in fler kolumner in Visam eller är det tre som gäller? Jag tycker det skulle underlätta att kunna ha fler när man skall gå igenom hela 2024 utan att behöva flippa mellan Visam och Nordea. Om man tar den här som exempel så är referensen det fakturanummer (1322) som man blev ombedd att använda. Baserat på det kan jag ju inte lista ut av det handlar om för faktura. Om jag hade kunnat haft fler kolumner i Visma hade jag kunnat lagt till tex namn och ytterligare detaljer-kolumnerna så hade det varit enkelt att lista ut utan att behöva hoppa mellan Visma och Nordea. Det här är ju förvisso ett engångsproblem när jag skall gå igenom alla transaktioner för året (tagit över från tidigare kassör som körde allt på papper). Samma sak om jag täker mig lägga in hela 2023. Se nedan exemple på kolumner som skulle underlätta om jag kunnat lägga till dem i Vismas Kassa och kontohändelservy
... Visa mer
2024-09-25
20:14
Tagit över kassörsrollen i en idell idrottsförening som har haft samma kassör i över 50 år. Allt är helt analogt sedan tidigare och inte helt överskådligt med få möjligheter att få några bra svar av en till åldern kommen tidigare kassör. Har precis startat igång Visa eEkonomi Pro och försöker förstå hur jag skall komma igång. I väntan på att bankkopplingen skall gå igenom har jag lagt upp de konton vi har idag. Klubben hade vid årets start två konton. Ett plusgirokonto där klubbens kapital finns och det är också kontot som använts för alla transaktioner oavsett art. Det finns också ett ett sparkonto som man hade en krona på vid räkenskapsårets början (jag har flyttat en stor del av vårt kapital dit pga av bättre ränta). Jag vill ju nu lägga in hur det såg ut vid årets början på de två kontona. 1 kr på sparkontot och XX kr på vårt plusgiro. Men där tar det ju då stopp. "Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00. Det blir det när summan av tillgångar.......". Hur skall jag kunna lägga in något med detta felmeddelande då det enda jag har är ett saldo på ett konto att jobba med? Kan tilläggas att jag försöker lära mig "the basics" om bokföring medan jag springer så jag missar säkerligen något helt uppenbart här, men behöver verkligen en knugg i rätt riktning så jag i alla fall kan börja med en innegående balans.
... Visa mer